Ahad, 27 Mac 2016

PAS umum calon PRN Sarawak 6 April

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: PAS akan mengumumkan calon-calon yang bertanding pada Pilihan raya Negeri (PRN) Sarawak ke-11 pada 6 April ini.
 
Ketua Pengarah Pilihan raya PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, majlis pengisytiharan calon itu diadakan di Bintulu bermula jam 8.00 malam.
 
Katanya, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan mengumumkan senarai calon yang akan bertanding nanti.
 
PAS meletakkan calon di 11 kawasan DUN pada PRN kali ini iaitu Pantai Damai, Samariang, Muara Tuang, Sadong Jaya, Sebuyau, Beting Maro, Kakus, Jepak, Samalaju, Lambir dan Pujut.
 
Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem pada 29 Januari lalu memilih untuk mengadakan PRN pada 30 April, manakala tarikh penamaan calon 18 April.
 
Bagaimanapun, keputusan mengenai tarikh penting itu terletak di bawah bidang kuasa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
 
Pengerusi SPR, Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah yang mengulas cadangan Adnan itu menyatakan sesiapa sahaja boleh mencadangkan tarikh PRN Sarawak.
 
Beliau berkata, mengikut peruntukan SPR, proses pilihan raya hanya akan diadakan dalam tempoh 60 hari selepas pembubaran DUN.
 
"Selagi DUN tidak dibubarkan, SPR tidak akan menentukan tarikh pilihan raya kerana tugas berkaitan pilihan raya hanya bermula selepas itu termasuk urusan tarikh penamaan calon dan pengundian," ujarnya.
 
Sehingga kini, Adenan masih belum mengumumkan pembubaran DUN.
 
 

Tiada ulasan: