Jumaat, 11 Mac 2016

Bantah DLP : Kerajaan tidak yakin sistem pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris

Setiausaha Agung Abim Muhammad Faisal Abd Aziz Setiausaha Agung Abim Muhammad Faisal Abd Aziz Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim)  mempersoalkan sejauhmana keyakinan Putrajaya terhadap kualiti proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) bagi subjek Bahasa Inggeris.

Setiausaha Agungnya, Muhammad Faisal Abd Aziz berkata, Program Dwi-Bahasa (DLP) sebagai projek rintis di sekolah tertentu pada masa ini dilaksanakan ketika PdP Bahasa Inggeris tidak ditambahbaik.

"Mengapa sampai hari ini kerajaan tak letak syarat Bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran wajib lulus? Sebab kerajaan tahu nanti ramai tidak lulus.

" Kerajaan sendiri tak yakin dengan sistem PdP Bahasa Inggeris untuk murid-muridnya," tegasnya pada sidang media menuntut kerajaan memansuhkan DLP di bangunan Abim, Taman Melati, Gombak semalam.

Mengulas lanjut, beliau berkata, walaupun pada tahap awal pelaksanaan DLP hanya melibatkan sekolah tertentu tetapi dibimbangi akhirnya berlaku ketidakseimbangan di Sekolah Kebangsaan dengan kesan paling besar adalah kepada orang Melayu.

"Adakah ini menepati Falsafah Pendidikan Kebangsaan? Adakah kita hanya mahu anak-anak VIP berjaya, lupakan anak-anak rakyat bawahan?" bidas Faisal lagi.

Abim antara lebih 30 badan bukan kerajaan (NGO) yang membantah dasar DLP kerana dilihat sebagai jelmaan PPSMI yang gagal mencapai matlamat walaupun menelan belanja tinggi sebanyak RM5.2 bilion.

Untuk rekod, Perdana Menteri dalam pembentangan Bajet 2016 pada 23 Oktober tahun lalu memberitahu sejumlah RM38.5 juta diperuntukkan untuk pelaksanaan DLP.

Tiada ulasan: