Ahad, 10 Ogos 2014

Dewan Ulama PAS akur jika parti itu keluar dari Pakatan Rakyat

ANTARAPOS.COM


Post Pic

 
 
SHAH ALAM: Krisis Pakatan Rakyat semakin meruncing apabila Dewan Ulama PAS berkata akan menerima hakikat sekiranya parti itu terpaksa keluar daripada gagasan itu susulan kemelut jawatan Menteri Besar Selangor.
 
Pemangkunya ketuanya, Datuk Ahmad Yakob juga berkata, Tan Sri Khalid Ibrahim bebas untuk memohon untuk menyertai PAS susulan pemecatannya oleh PKR semalam.
 
"Terpulang kepada dia untuk sertai PAS kerana beliau bukan lagi ahli PKR. Apapun kita menunggu hasil perjumpaan beliau dengan susulan Selangor untuk beliau menyusun langkah selanjutnya," kata beliau kepada pemberita. 
 
Ahmad menegaskan PAS rela "bersendiran" jika akar umbi dan pemimpin parti itu memutuskan untuk keluar daripada Pakatan Rakyat.
 
"Kita mempunyai sejarah bersendirian kerana perbezaan dengan BN dan Semangat 46. Saya bersetuju dengan Datuk Nik Aziz Nik Mat bahawa PAS boleh berdiri atas kaki sendiri jika ia mengambil keputusan keluar daripada Pakatan Rakyat," ujarnya lagi.
 
Bagaimanapun beliau yakin PAS tidak akan keluar daripada Pakatan Rakyat dan menyifatan krisis Selangor sebagai ujian ke atas parti kompenan dalam gagasan itu.
 
PAS telah melalui sejarah yang panjang dalam menjalinkan kerjasama dengan mana-mana parti politik di negara ini.
 
Beliau bagaimanapun berharap kemelut yang melanda pakatan pembangkang berhubung isu tersebut dapat diselesaikan dengan baik dan meminta semua pihak supaya bertenang.
 
Khalid semalam dipecat sebagai ahli PKR atas alasan enggan mengosongkan jawatan Menteri Besar Selangor untuk memberi laluan kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
 
PKR juga beralasan Khalid susah hilang kewibawaannya untuk terus mengemudi Selangor dan berisiko kehilangan negeri paling kaya di Malaysia itu pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang, jika Khalid terus menjadi ketua negeri.

Tiada ulasan: