Rabu, 11 April 2012

Pendidikan Keselamatan Ribut Petir Perlu Bermula Dari Sekolah - Pakar

MSTAR ONLINE

KUALA LUMPUR: Pendidikan mengenai langkah keselamatan ketika kejadian ribut petir perlu diwajibkan pada peringkat sekolah bagi menimbulkan kesedaran pada kalangan pelajar mengenai bahaya fenomena itu.

Pengarah Kajian Pusat Kecemerlangan Perlindungan Kilat (CELP) Universiti Putra Malaysia (UPM) Prof Madya Dr Mohd Zainal Abidin Ab Kadir berkata langkah itu perlu memandangkan masyarakat kini dilihat kurang prihatin terhadap aspek keselamatan ketika kejadian ribut petir.

"Apabila kejadian ribut petir berlaku, semua aktiviti perlu diberhentikan sama ada di dalam ataupun luar rumah buat sementara waktu sehingga ribut petir itu berhenti bagi mengelakkan kerosakan harta benda serta kecederaan diri," katanya ketika dihubungi Bernama, Rabu.

Namun katanya, masyarakat kini seolah memandang remeh dengan fenomena tersebut apabila meneruskan kegiatan mereka termasuk aktiviti di tempat terbuka yang mengundang risiko panahan petir.

Beliau mengambil contoh kejadian seorang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 16, Shah Alam yang maut dipanah petir pada 3 April ketika menunggu bas di bawah pokok selepas menyertai Pertandingan Bola Sepak Sekolah-sekolah Daerah Petaling Perdana di UPM.

"Bayangkan mereka masih menjalankan aktiviti bersukan semasa ribut petir. Guru-guru serta ibu bapa sepatutnya bertanggungjawab dalam memberi pendedahan terhadap keselamatan ribut petir sebagai mana pendidikan keselamatan jalan raya di sekolah, " katanya.

Katanya, CELP sedia bekerjasama dengan Kementerian Pelajaran untuk memastikan kempen kesedaran keselamatan ribut petir dapat dijalankan di sekolah.

"Kempen itu bukan sahaja kepada guru dan pelajar di sekolah tetapi turut menggalakkan masyarakat luar menyertainya supaya dapat bersama-sama menjaga keselamatan dan mengambil langkah pencegahan awal," katanya.

Ditanya mengenai langkah keselamatan semasa di luar rumah ketika kejadian ribut petir, beliau berkata individu harus mencari bangunan untuk melindungi diri dan mengelak berada di tempat terbuka.

"Pastikan jangan berdiri berhampiran dengan pokok, jauhkan diri dengan bahan-bahan besi serta tiang-tiang tinggi demi keselamatan diri semasa ribut petir berlaku," katanya.

Zainal turut mencadangkan agar Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan menggubal akta yang mewajibkan semua bangunan termasuk kediaman memasang alat pencegahan kilat. - BERNAMA

Tiada ulasan: