Jumaat, 27 April 2012

Kematian pelatih: Tanggungjawab siapa?

KL TODAY

 


A. Tamilarasi, 19 tahun yang koma selepas demam semasa menjalani latihan khidmat negara di sebuah kem di Port Dickson pada Februari tahun lepas telah meninggal dunia.Anak perempuan tunggal bekas pemandu lori K. Anandan, 42, dan suri rumah A. Krishnamary, 41, meninggal dunia di Hospital Tuanku Ja’afar pada petang Rabu. Dia telah dimasukkan ke wad kerana demam teruk.Tamilarasi, yang ditempatkan di hospital selama lebih dari setahun, berada dalam keadaan semi-koma dan bergantung pada ventilator untuk membantu pernafasannya.

Doktor yang gagal untuk mendiagnosis penyakit itu berkata peluang pemulihan amat tipis.

Anandan berkata Tamilarasi dibenarkan keluar pada bulan Februari selepas doktor tidak melihat sebarang peningkatan keadaannya.

“Kami terpaksa membawanya ke rumah kerana tidak ada pilihan lain. Kami mengambil berat tentang dia dan menjaganya sebaik mungkin. Dia jatuh sakit pada Selasa dan dimasukkan ke hospital tetapi meninggal dunia pada hari berikutnya,” kata Anandan di rumahnya di Taman Desa Cempaka dekat sini.

Anandan berkata mereka hanya memberi Tamilarasi makan susu sejak dia jatuh sakit.

Tamilarasi mendaftar di Kem Khidmat Negara PDS Resort di Pasir Panjang, Port Dickson, pada 2 Januari 2010 tetapi jatuh sakit dua minggu kemudian.

Anandan terkejut melihat keadaan anak perempuannya apabila dia pergi ke sana untuk membawanya rumahnya pada cuti Tahun Baru Cina dan dimasukkan ke hospital pada 8 Februari tahun lepas.

Anandan kemudiannya hilang pekerjaan dan dia bersama isterinya terpaksa mengambil giliran menjaga Tamilarasi.

“2 anak lelaki saya berusia 20 dan 16 tahun, sudah bekerja untuk membantu. Kami tidak mempunyai pilihan dan telah membuat pinjaman kepada menjaga Tamilarasi,” katanya, sambil menambah bahawa ia menelan belanja sebanyak RM200 seminggu untuk membeli formula khas dan lampin untuk anak perempuan mereka.

“Setakat yang saya tahu, anak perempuan saya jatuh sakit ketika dia menjalani latihan khidmat negara. Seseorang mesti bertanggungjawab terhadap kematiannya.”

Tamilarasi telah dikebumikan di tanah perkuburan Kristian di Sg Pelek, Sepang.

Tiada ulasan: