Ahad, 18 Julai 2010

Penjaja Mengeluh Subsidi Dipotong


TV SELANGOR

Tindakan kerajaan menaikkan harga minyak dan gula menerima reaksi negatif daripada para penjaja. Alasan kerajaan untuk mestrukturkan subsidi dilihat lebih banyak menyusahkan rakyat khususnya rakyat berpendapatan kecil dan sederhana.

Hasil tinjauan rambang yang dilakukan oleh krew TV Selangor di sekitar Shah Alam mendapati penjaja merungut dengan kenaikan mengejut. Menurut seorang penjual air,Shahrizal Romi Abdul Rahman,kenaikan harga menyebabkan mereka tiada pilihan untuk turut menaikkan harga barang yang dijual.

"Gula naik, minyak naik, jadi kos pun naik. Tapi peniaga seperti saya tersepit, kerana takut pelanggan lari. Nak naikkan harga salah, tapi gula dan minyak dah naik, jadi macam mana?," soalnya.

"Ibu kepada air ini ialah gula. Takkan nak jual air tawar, atau letak garam dalam air? Saya akan lihat sejauh mana saya boleh bertahan," tambah beliau.

Sementara itu menurut penjual lauk-lauk,Zainah Mohammad yang telah meniaga hampir 12 tahun turut menerima kesan dengan kenaikan tersebut, beliau berharap agar kerajaan mengembalikan harga ke tahap sebelum ini.

"Pelanggan tentu akan merungut kalau kita naikkan harga," katanya.

"Ramai pelanggan disini dari kalangan penuntut dan pelajar. Kalau harga makanan mahal, mereka lari ke tempat lain," tambah beliau.

Tiada ulasan: