Ahad, 28 Oktober 2018

Lompat parti sekadar andaian Kadir tutup kelemahan PPBM

Kasthuri Jeevendran
Shamsul Anuar Nasarah
Shamsul Anuar Nasarah

KUALA LUMPUR – Dakwaan Ahli Majlis Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Datuk A. Kadir Jasin bahawa 40 Ahli Parlimen UMNO akan menyertai  partinya dianggap satu tindakan terdesak.

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Dr. Shamsul Anuar Nasarah berkata, PPBM seolah-olah mahu menutup kekurangan mereka sendiri kerana hanya mempunyai 13 buah kerusi Parlimen sahaja.

Oleh yang demikian, demi mengelirukan umum dan cuba lakukan perpecahan dalam kalangan UMNO sendiri, jelas Shamsul, ia andaian Kadir semata-mata.

Datuk A. Kadir Jasin menjawab kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sidang akhbar semalam.
A. Kadir Jasin
“Kadir mahu tunjuk kononnya PPBM sudah kuat apatah lagi dengan kelirukan umum dengan dakwaan kononnya 40 ahli parlimen mahu lompat parti.

“PPBM sebenarmya sangat gusar dengan kehadiran Datuk Seri Anwar (Ibahim) yang bakal diangkat sebagai Perdana Menteri kelak. Oleh yang demikian beliau terpaksa berkata kononnya 40 Ahli Parlimen UMNO sorang akan sertai PPBM.

“Jelas sekali kenyataan ini juga seolah-olah satu ‘perlumbaan’ antara PPBM dan Parti Keadilan Rakyat sebenarnya. Masing-masing mahu bina pengaruh dalam kerajaan Pakatan Harapan (PH). Itulah hakikatnya. Anwar Ibrahim perlu celik dengan perkara ini,” katanya.

Beliau berkata demkian dalam satu kenyataan berhubung dakwaan Kadir semalam segelintir wakil rakyat UMNO sudah mengadakan pertemuan dengan kepimpinan tertinggi menyatakan hasrat masuk PPBM.

Bagaimanapun Kadir berkata, tiada jaminan untuk mereka tidak disiasat setelah menyertai Bersatu dan siasatan akan tetap dilakukan sekiranya terlibat dengan sebarang salah laku.

Tambah Shamsul, kenyataan Kadir juga gambaran ada perancangan pimpinan PPBM mahu menyekat kemaraan Anwar mengambilalih jawatan Perdana Menteri.

“Jadi Anwar harus berhati hati dalam perkara ini dan segeralah bertindak sebelum terlambat.

“Sudah tentu perancangan sebenar pucuk pimpinan tertinggi PPBM untuk terus berkuasa walaupun terpaksa mengikut arahan parti DAP. Memang sangat nyata kepimpinan tertinggi sungguh gusar sehingga terpaksa mengeluarkan kenyataan terdesak seperti ini,” tegasnya.

Dalam pada itu, Shamsul menyeru semua ahli UMNO supaya tidak sesekali ‘termakan’ dengan tohmahan seperti ini yang ternyata jelas hanya mahu pecah belah perpaduan yang sedia terbina selama ini. –MalaysiaGazette


Tiada ulasan: