Jumaat, 7 September 2012

Tindakan kolej pecat pelajar dahului mahkamah

Anis Nazri,
 
KUALA LUMPUR: Tindakan Kolej Teknologi Antarabangsa Cybernetics (Cybernetics) membuang pelajarnya yang terlibat dengan perbuatan menghina pemimpin dilihat seolah-olah mendahului mahkamah.

Ia berikutan pelajar terbabit masih tidak didakwa atau dibicarakan di mahkamah bagi mensabitkan hukuman terhadapnya.

"Tindakan membuang pelajar terbabit adalah satu perbuatan yang mendahului mahkamah.

"Begitu juga dengan Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang menarik balik pinjaman pelajar terbabit," tegas Koordinator Aksi Mahasiswa Peduli, Ekhsan Bukharee Badarul Hisham kepada Harakahdaily, hari ini.

Biarpun tidak bersetuju dengan perbuatan pelajar terbabit yang disifatkan sebagai 'budak nakal', tegas Ekhsan, perbuatan itu bermula dengan tauladan yang ditunjukkan sekumpulan veteran di hadapan kediaman seorang peguam, beberapa bulan lalu.

Dalam pada itu, Ekhsan berkata perbuatan pelajar itu juga boleh ditafsirkan sebagai tanda tidak puas hati, muak dan jelak anak muda terhadap pemimpin negara.

Hari ini, Lembaga Disiplin dan Lembaga Akademik kolej itu memutuskan untuk membuang pelajar terbabit yang dikatakan menunjuk punggung pada gambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, pada malam ambang merdeka lalu.

Tiada ulasan: