Rabu, 12 September 2012

Dulu Keperluan, Hari Ini Fesyen

Oleh A Kadir Jasin



MASA berlalu, zaman berubah. Apa yang dulu kebiasaan dan keperluan, hari ini menjadi gaya dan fesyen.

Melihat banyak kawan dan kenalan yang dulu berabut hitam dan lebat, tetapi sekarang sudah tidak berabut atau uban satu kepala, saya teringat kepada zaman kanak-kanak dulu apabila mendogolkan kepala adalah kebiasaan dan keperluan.

Kita mendogolkan kepala kerana tidak banyak orang yang tahu menggunting rambut. Tetapi, ada sebab yang lebih besar iaitu dengan mendogolkan kepala kita mengelakkan masalah kutu kepala (head lice) dan kalau dijangkiti kudis buta (scabies) mudah diubati.


Kita tidak membotakkan kepala kerana botak bukan perbuatan manusia tetapi kejadian semula jadi yang bersangkut paut dengan keturunan atau peningkatan usia.

Hari ini, banyak orang mendogolkan kepala kerana fesyen atau bagi menunjukkan kepada khalayak yang merela baru pulang dari mengerjakan haji atau umrah. Saya tidak dogolkan kepala apabila selesai mengerjakan haji.

Saya sudah puas dogolkan kepala. Apabila masuk sekolah Melayu pada tahun 1954 barulah saya mula menyimpan rambut. Itu pun sekali sekala saya masih mendogolkan kepala kerana deman atau kesuntukan wang. Saya bersongkok ke sekolah sehingga tingkatan tiga.

Antara saat paling menakutkan ialah apabila ayah menghantar saya menggunting rambut di kedai tukang gunting India yang beragama Hindu. Itulah kali pertama saya melihat gambar dewa dan dewi Hindu.

Dewi Hindu Kali

Yang paling menakutkan saya ialah gambar dewi Hindu yang bertangan banyak. Salah satu daripada tangannya memegang pedang dan satu lagi memegang kepala yang baru dipancung. Satu lagi dewa berkepala gajah. Hanya kemudian saya pelajari yang dewi berpedang dan memegang kepala manusia itu ialah Kali dan dewa yang berkepala gajah itu Ganesh.

Apabila remaja, banyak juga kawan-kawan yang waktu cuti panjang sengaja mendogolkan kepada kerana meniru stail bintang filem Holywood, Yul Bryner dan selepas itu meniru watak Kojak dalam drama jenayah TV dengan tajuk yang sama. Watak mata-mata gelap Kojak dilakonkan oleh Telly Savalas.

.Bintang Filem Holywood Yul Brynner (1920-1985)
Ketika remaja, kita ada lebih banyak fesyen rambut untuk dipilih. Kita boleh ikut stail bintang filem terkenal seperti Elvis Presly, James Dean atau Dean Martin. Gambar bintang filem Holywood menjadi bahan hiasan utama kedai gunting sebab pelanggan mahu nampak macam bintang filem.

Sampai hari ini pun saya masih gunting rambut di kedai orang India. Tukang gunting asal saya sudah bersara kerana sakit dan dia mengimport pembantu dari India. Orang muda tempatan tidak berminat lagi menjadi tukang gunting. Mereka hanya mahu bekerja di salun. Tukang gunting Melayu sudah hampir-hampir tidak ada, kecuali di pekan-pekan kecil. Itu pun tidak banyak lagi.

Zaman paling susah bagi tukang gunting cari makan ialah pada tahun 1970an dan 1980an apabila orang muda banyak yang simpan rambut panjang ala hippie. Saya pun turut tumpang sekaki. Tapi tidaklah panjang sangat – sampai ke tengkuk dan tutup telinga.

Orang perempuan pula gila kerinting atau karan rambut sampai salah seorang tok guru kampung saya keluarkan fatwa kata haram. Wallahualam. http://kadirjasin.blogspot.com/

Tiada ulasan: