Sabtu, 21 April 2012

Yaakob Sapari: Pendidikan Percuma Wajar Dilaksanakan





SHAH ALAM : Pendidikan percuma adalah wajar kepada semua rakyat dan menjadi tanggungjawab kerajaan dalam menyediakan pendidikan kepada rakyat,tegas Exco Selangor Dr Yaakob Sapari.

“Menuntut ilmu adalah suatu kewajiban yang telah ditetapkan ke atas lelaki dan wanita sebagaimana yang telah dijelaskan dalam hadis Nabi. Dalam hal ini, menyediakan pendidikan, menjaga keselamatan dan memastikan kesihatan rakyat dalam keadaan baik adalah tanggungjawab kerajaan Pusat.

Hal ini, berbeza dengan negara seperti Australia, Amerika dan beberapa negara lain di mana negeri mempunyai kuasa dalam membuat keputusan seperti menyediakan pendidikan percuma” ujar beliau yang juga Adun Kota Anggerik dalam kenyataan medianya.

Yaakob berkata jika kewangan negara diurus-tadbir dengan baik, jumlah wang yang tiris dan bocor setiap tahun itu mampu untuk membiayai pendidikan percuma kepada semua mahasiswa.

Umumnya mengetahui bahawa hutang PTPTN sekarang berjumlah RM24.7 bilion, sebagaimana kajian yang telah dibuat oleh Pengarah Strategi Keadilan, Rafizi Ramli. Jumlah itu, jika mengambil masa 10 ke 20 tahun tempoh masa pembayaran, ia hanya memerlukan sekitar RM 2 bilion sahaja setahun, kata Yaakob.

“Jumlah ini jauh lebih kecil berbanding ketirisan perbelanjaan dana awam berjumlah RM 28 bilion atau kira-kira 10 peratus dari bajet Nasional yang dikeluarkan laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini.

Tiada ulasan: