Sabtu, 7 April 2012

Teladan buat pemimpin UMNO

Oleh Adil Mat Selamat


Berapa ramaikah pemimpin UMNO yang sanggup mengikut contoh teladan Syed Sobri Syed Hashim yang hilang kelayakan sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) selepas diisytiharkan muflis oleh mahkamah?

Teladan yang kita maksudkan bukanlah belajar membuat hutang berjuta-juta ringgit hingga tak mampu membayar seperti beliau, sebaliknya teladan yang kita maksudkan adalah sikap beliau yang tidak berselindung dengan kesilapan dan kegagalan beliau dalam kes tersebut.

Ya, barangkali Syed Sobri sudah tidak punya pilihan lain untuk menutup masalahnya dari diketahui umum. Apatah lagi pihak mahkamah telah mengisytiharkan beliau bankrap. Jadi langkah beliau mengakuinya di khalayak umum wajar diberi sedikit pujian.

Sekurang-kurangnya beliau tidak berbohong atau mengambil hak orang lain untuk melepaskan dirinya, seperti yang pernah dilakukan oleh kebanyakan pemimpin UMNO yang lain.

Sungguh pun sedikit cebisan rasa berani dan rasa pertanggungjawaban beliau ini, kita sebagai manusia biasa, sewajarnya mengucapkan syabas kepada beliau dan bersabar menghadapi cabaran. Bagi para pemimpin UMNO yang berdegar-degar nak memperjuangkan bangsa, nusa dan agama, haruslah sedar dan cuba mengambil teladan dan sikap sebegini gentleman.

Mengapa wakil rakyat meminjam wang berjuta-juta ringgit?

Satu lagi teladan yang penting untuk kita sedari dan ambil ialah apabila seseorang itu telah dipilih menjadi wakil rakyat janganlah mengikut jejak langkah sebegini. Meminjam di sana-sini hingga harta sendiri habis tergadai dan akhirnya menjadi muflis.

Kita pelik juga kerana setelah menjadi wakil rakyat, mengapa seseorang itu masih perlu meminjam wang berjuta-juta ringgit? Mereka bukan ahli perniagaan sepenuh masa yang mampu memberi komitmen yang jitu demi menjayakan perniagaan mereka.

Sebaliknya, tugas seseorang wakil rakyat itu adalah dengan memberi khidmat untuk keperluan rakyat menerusi kuasa yang diperuntukkan kepadanya oleh Dewan Undangan Negeri mahu pun Dewan Rakyat.

Bukankah tugas sebagai wakil rakyat itu akan menelan masa yang banyak hingga akan menghadkan masa untuk seseorang wakil rakyat itu berniaga, jadi kita melihat kes ini dengan rasa yang agak hairan sekali.

Lainlah jika seseorang yang pada asalnya memang seorang ahli perniagaan atau usahawan, barangkali kisahnya sudah jadi cerita lain. Contoh terbaik seperti Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor. Jelas sekali bahawa pengalaman dan hasil perniagaan sebelumnya benar-benar telah membantu kerjaya politik beliau hari ini.

Ini boleh menjadi iktibar kepada mereka yang sedang menjadi wakil rakyat termasuk yang sedang berangan-angan nak menjadi wakil rakyat. Apabila telah menjadi Yang Berhormat, berikanlah tumpuan kepada tugas utama itu.

Jangan salah guna amanah rakyat

Sungguhpun anda tidak dihalang untuk berniaga tetapi beringatlah bahawa kerja sebagai wakil rakyat, itu bukan satu tugas sambilan. Malah dengan kedudukan sebagai YB, itu bukanlah lesen untuk mereka mengambil kesempatan dengan meminjam wang sebanyak-banyaknya.

Janganlah menyalahgunakan kuasa hingga mengakibatkan diri sendiri tersepit dan kalau lemah iman, ketika nak mengelak diri dari tersepit itu, mudah saja kita terlupa hingga sanggup mengambil hak orang lain, iaitu hak rakyat.

Mujurlah Syeb Sobri, dalam keadaan tersepit itu tidak mengambil langkah seperti Tun Mahathir Mohamad ketika krisis eknomi 1997 dengan mengambil wang rakyat untuk bailout syarikat-syarikat kroni demi mengelak dari menjadi muflis. – Roketkini.com

Tiada ulasan: