Jumaat, 20 April 2012

Selepas angpau putih, Ibrahim Ali kini bersedia untuk melancarkan 'TIBAI'

  Maria Begum, Malaysia Chronicle 
 

Dengan cara kasar yang kini telah menjadi tandanya, Presiden Perkasa Ibrahim Ali akan merasmikan pelancaran sebuah badan NGO baru yang dikenali sebagai TIBAI untuk mengecam Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim Ahad ini di Kelab Sultan Sulaiman di Kampung Baru, Kuala Lumpur.

TIBAI bermaksud Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim. Ia juga perkataan Melayu dari loghat utara yang bermaksud pukul atau hentak.

Walau bagaimanapun, penganalisis politik ramai mengesyaki Ibrahim Ali yang anti-Cina juga mungkin menggunakan perkataan buruk Kantonis yang pada dasarnya bermaksud punggung atau belakang seseorang.

MP Pasir Mas tersebut semasa perayaan Tahun Baru Cina pada bulan Januari telah menyerahkan wang tunai dalam sampul surat putih kepada warga emas. Wang didalam sampul surat putih menandakan pak kam atau sumbangan tunai yang dibuat oleh kawan-kawan kepada keluarga berkabung pada pengebumian.

Kesilapan itu menyebabkan kacau-bilau yang amat besar terutamanya apabila kemudiannya didapati bahawa MCA telah bekerjasama dalam kejadian yang tidak menyenangkan itu.

Bekas Timbalan Ketua Pemuda PKR


Sementara itu, TIBAI diasaskan oleh bekas timbalan ketua pemuda PKR Muhammad Zahid Arip, yang telah berpaling tadah, kepada jurang politik Umno . Matlamatnya adalah mudah - untuk menjalankan kempen anti-Anwar menjelang pilihan raya umum ke-13 yang dijangka diadakan pada pertengahan Jun.

"Kami akan pergi ke kawasan pilihan raya yang dimenangi oleh PKR dan yang akan ditandingi oleh parti itu dalam menjalankan agenda kita untuk menyedarkan rakyat siapa Anwar sebenarnya," Zahid berkata pada satu sidang akhbar pada hari Rabu.

"Sejak penubuhan PKR, 28 pemimpin tertinggi telah meninggalkan parti, dengan itu saya boleh membuat kesimpulan bahawa ada sesuatu yang tidak kena dalam PKR. Kami telah melihat dalam ceramah beliau bahawa Anwar telah kehabisan idea dan ucapan beliau kurang kandungan kecuali mengutuk kerajaan di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak."

Orang Melayu di persimpangan


Sesungguhnya, masyarakat Melayu kini berada di persimpangan kritikal. Najib, yang juga Presiden Umno, telah gagal untuk mengekang kejatuhan dalam parti yang mendominasi politik Malaysia dan Melayu untuk 5 dekad yang lalu. Rasuah kini endemik dan pemimpin Umno berani secara terbuka mempertahankan rakan sekerja yang ditangkap dalam aktiviti yang salah.

Oleh itu keperluan untuk menjatuhkan kredibiliti Anwar. Lelaki berusia 64-tahun-bekas timbalan perdana menteri adalah mungkin pemimpin Melayu yang paling terkenal di dunia hari ini. Beliau dilihat sebagai ikon reformasi dan dikaitkan dengan perubahan positif.

Manakala Najib telah menghina dirinya dengan kesilapan di peringkat antarabangsa dan kini banyak dibabitkan dalam perbicaraan di Perancis mengenai skandal rasuah Scorpene. Pada usia 58 tahun, Najib juga perdana menteri Melayu pertama yang pernah dikenali sebagai "juara dua kata" oleh Washington Post yang berpengaruh.

Menurut pembangkang, bertentangan dengan dakwaan Zahid, ramai dalam masyarakat Melayu mempunyai pegangan berkaitan arah mana angin bertiup dan berpindah kepada jurang Pakatan Rakyat.

Penghijrahan keluar dari Umno telah pun bermula dan pemimpin PKR telah berkata ini akan meningkat tinggi sebaik PU-13 diumumkan.Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: