Khamis, 19 April 2012

Saman auto: MCA tidak terlibat? Semestinya Umno yang menghisap darah rakyat - Zaid

Sherina Yusof, Malaysia Chronicle

Kontroversi baru nampaknya sudah bersedia untuk membanjiri kerajaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang dicemari rasuah, kali ini dengan pembantu rapat Omar Mustapha dan bekas Timbalan Presiden MCA Chan Kong Choy yang dituduh mendapat manfaat daripada perjanjian saman trafik automatik.

"Jadi pasti saman trafik tidak berkait dengan MCA? Kalau begitu mestilah Umno. Siapa lagi yang boleh menghisap darah daripada rakyat seperti yang mereka lakukan," bekas menteri Umno Zaid Ibrahim berkata di Twitter.

Komen Zaid mungkin nampak mengutuk tetapi ia tidak jauh dari apa yang ramai orang fikir selepas membunuh tawaran perniagaan yang jelas memihak kepada kroni berkaitan Umno baru-baru ini.

Orang-orang Najib


Bagi kontrak saman trafik automatik, dakwaan rasuah lebih dekat dengan Najib kerana Omar dikenali sebagai salah satu 'koperasinya' dalam menjaga media, minyak dan gas. Beliau merupakan pengarah di firma petroleum negara Petronas dan juga mengetuai perundingan nasihat Ethos beliau sendiri.

Omar juga telah dituduh menerajui saham awal Tawaran Awam Felda yang penuh kontroversi, yang telah dituduh sebagai muslihat untuk memberi manfaat kepada pembank korporat dan pada masa yang sama membahayakan tanah peneroka.

Pengarah Ethos Chee Chwee Cheong disenaraikan sebagai pengarah ATES Sdn Bhd, salah satu dari 2 firma yang telah diberikan projek tersebut. Yang lain adalah Beta Tegap, yang telah dituduh dikaitkan dengan Persatuan Cina Malaysia atau MCA.

"Saya ingin menegaskan bahawa ia bukan sebuah syarikat yang berkaitan dengan MCA dan saya tidak pernah dengar nama syarikat ini. MCA ingin memastikan ia jelas bahawa parti itu tidak terlibat dan tidak mempunyai peranan untuk dimainkan di dalam syarikat yang diberi kontrak tersebut," kata Presiden MCA, Chua Soi Lek dalam satu kenyataan yang dikeluarkan awal petang ini, menyebabkan komen dari Zaid.

Ikan kecil yang dimakan oleh ikan besar


Bekas orang kuat MCA Kong Choy, yang kini menghadapi percubaan kerana menipu kerajaan semasa beliau merupakan MenteriPengangkutan dalam skandal RM12.5bilion PKFZ, merupakan satu lagi personaliti yang berprofil tinggi yang dikhabarkan dikaitkan dengan perjanjian saman trafik automatik. Dia tidak membuat sebarang kenyataan lagi.

Bukan sahaja Pembangkang dan orang awam terkejut pada cubaan jelas terkini oleh pentadbiran Najib untuk membuat wang dengan mengorbankan rakyat, polis juga tidak berpuas hati dengan sistem baru ini.

Sesiapa yang biasa dengan rasuah endemik dalam sistem pentadbiran Malaysia termasuk pasukan polis akan memahami bahawa sebuah projek sedemikian secara literalnya menyambar 'jelapang padi' mereka dari depan mata mereka dan mereka tidak akan lagi mempunyai peluang yang banyak untuk mendapatkan rasuah daripada pemandu kenderaan yang melanggar peraturan.
Rasuah pun untuk orang kaya!


Walaubagaimanapun, rasuah adalah jauh dari boleh dihapuskan dan sedang 'dikorporatkan' sebaliknya, berkata pemimpin Pakatan Rakyat - menunjuk kepada pulangan yang terlalu tinggi 17% yang diberikan oleh pentadbiran Najib untuk ATES dan Beta bagi apa yang pada dasarnya adalah sebuah syarikat bebas risiko.

Bukannya wang rasuah yang diperolehi oleh polis trafik, tetapi kini ia menjadi 'sah di sisi undang-undang' yang diperolehi melalui pulangan melambung yang diberikan kepada firma kroni.

"Isu utama adalah, mengapa tiada tender terbuka yang berdaya saing? Mengapa tidak menganugerahkannya kepada syarikat terbaik, yang paling layak? Adakah projek tersebut akan berjaya? Adakah mereka lebih dipercayai?" Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng memberitahu media semasa hujung minggu."

Menurut Lim, 17% adalah terlalu pemurah bagi pulangan untuk ATES dan Beta, kerana norma pasaran biasa adalah antara 8 hingga 10%. Apa yang 2 firma tersebut perlu lakukan ialah untuk memastikan bahawa mereka boleh menampung kos pelaburan mereka dan membayar sebarang lebihan melebihi 17% kembali kepada kerajaan.

Terlalu murah hati


Menurut laporan berita baru-baru ini, ATES dan Beta akan menghabiskan antara RM300juta kepada RM400juta setiap satu untuk menubuhkan kamera trafik di 831 "kawasan hitam" di seluruh negara. Kedua-dua ATES dan Beta Tegap berhak mendapat RM16 bagi setiap saman yang sah untuk lima juta saman pertama yang dikeluarkan. Mereka kemudiannya akan membahagikan hasil bakinya dengan sekata dengan kerajaan sehingga kepada had sebanyak RM270juta setiap satu, The Edge telah melaporkan.

Firma tersebut masing-masing akan menerima 7.5 peratus daripada hasil baki dan kerajaan akan menyimpan selebihnya. Setiap syarikat mungkin akan mengeluarkan 10 juta saman yang sah sepanjang tempoh lima tahun dari mana semua saman yang dibayar akan dimasukkan ke dalam dana dari mana firma tersebut akan mengembalikan pelaburan mereka.

Ia juga dianggarkan bahawa separuh daripada saman itu semua, masing-masing membawa penalti sebanyak RM300, yang akan dibayar, menyebabkan saiz dana sebanyak RM1.5bilion bagi setiap syarikat. Ini akan berjumlah RM416juta yang dibayar kepada setiap kontraktor. Ini akan menjadi pulangan besar jika syarikat tersebut berjaya untuk mengekalkan kos hampir kepada RM300juta, walaupun seluruh pelaburan diturunkan selepas konsesi lima tahun.Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: