Isnin, 9 April 2012

PRU-13 diramal bulan Jun selepas “orang kasar” BN enggan membersihkan sistem pilihanraya

Stan Lee, Nawawi Mohamad, Malaysia Chronicle


Cara yang "kasar dan panik" di mana kerajaan Perdana Menteri Najib Razak diketuk kerana 1 cadangan pembaharuan pilihanraya telah merangsang bagi pilihanraya umum mengejut untuk diadakan dalam tempoh 2 bulan, dan bukannya September seperti yang baru-baru ini dilaporkan oleh 1akhbar kawalan BN.

Menurut pemimpin pembangkang, cara di mana ahli parlimen BN "mendedahkan keengganan mereka untuk membersihkan sistem pilihanraya" juga telah membuka pintu yang lebih luas bagi Najib untuk melarikan diri daripada jaminan beliau kepada rakyat dan parti bahawa pilihanraya umum ke-13 atau PU-13 akan diadakan tidak lama lagi.

Najib telah diserang teruk kerana meletakkan negara dalam keadaan tidak pasti kerana tidak dapat membuat keputusan bagi tarikh PU-13, dengan ramai pemerhati politik yang percaya bahawa ini adalah disebabkan oleh hasrat untuk memanjangkan pegangannya ke atas jawatan Perdana Menteri.

"Apa yang kita faham adalah bahawa dia tidak memilih 26 Mei sebagai tarikh PU, dan kemudian bertukar kepada 3 Jun tetapi kerana Hari Lahir Yang di-Pertuan Agong dan Hari Gawai adalah juga di sekitar hujung minggu itu, ia telah ditangguhkan sekali lagi kepada pertengahan Jun," Naib Presiden PKR Tian Chua memberitahu MalaysiaChronicle.

"Bagi kami, kami bersedia untuk menghadapi PU-13 pada pertengahan Jun sama ada Najib akan menukar fikiran sekali lagi - tiada siapa yang boleh meramal atau mengawalnya. Beliau lebih tidak pasti daripada seorang gadis yang mencuba pakaian mengenai perkara ini. Tetapi terdapat dua faktor jelas mesti dipertimbangkan. Satu ialah perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April dan yang lain adalah ulang tahun 66 Umno dalam tempoh 2 minggu pertama bulan Mei. Jika dia tidak yakin, besar kemungkinan dia akan mengubahnya lagi.

Sambutan yang memberangsangkan

Malah, pengumuman pilihanraya bebas dan adil oleh pergerakan Bersih untuk mengadakan perhimpunan ketiga pada 28 April telah disambut dengan semangat yang hairannya kuat di seluruh negara dan juga di luar negara, dengan rakyat Malaysia yang tidak sabar-sabar untuk membantu warga senegara mereka berjuang untuk pilihan raya yang bersih dan bebas.

Ketua Pembangkang Awar Ibrahim dan Pakatan Rakyatnya dipercayai mempunyai peluang yang lebih daripada walaupun kemenangan sama rata, maka PU-13 dijangka untuk menjadi PU yang paling hangat dipertandingkan dan 'tercemar' dalam sejarah 55 tahun negara.

Barisan Nasional Najib adalah satu-satunya kerajaan yang telah dikenali rakyat Malaysia sejak kemerdekaan daripada pemerintahan British pada tahun 1957, tetapi rasuah secara meluas dan besar-besaran telah memberi kesan yang teruk kepada gabungan BN yang dahulunya popular. Malah Najib sendiri telah mengakui kemungkinan perubahan rejim, berjanji untuk menang walau dengan apa jua cara, walaupun terdapat "tulang yang dihancurkan" dan kehilangan nyawa".

Rakyat Malaysia tahu bahawa mereka perlu menentang BN bagi mendapatkan kebebasan

Oleh itu, apabila Jawatankuasa Pilih Parlimen yang dikawal BN menolak pembaharuan yang disyorkan oleh Bersih, sedikit sahaja rakyat Malaysia yang terkejut. Malah, sambutan biasa terutamanya di kalangan orang-orang bandar, "Baik, sekarang kita boleh adakan Bersih 3.0".

"Kegembiraan yang telah menyambut pengumuman Bersih 3.0 menegaskan bahawa rakyat Malaysia tahu bahawa mereka harus melawan bagi kebebasan mereka. Tiada siapa yang menipu diri mereka bahawa Najib akan melakukan perkara yang betul. Mereka tahu bahawa jika mereka mahu perubahan politik, mereka harus berdiri dan bersuara. Dan saya fikir, akhirnya, mereka sudah bersedia untuk bangkit sebagai sebuah badan untuk menunjukkan BN bahawa masa telah berubah, anda tidak lagi boleh berkelakuan seperti dahulu - pembuli, menipu dan menakut-nakutkan orang bagi kemenangan palsu," naib presiden PKR Chua Jui Meng memberitahu MalaysiaChronicle.

Setakat ini PSC terhina hanya menunaikan satu daripada 8 reformasi pilihanraya yang dituntut oleh Bersih - penggunaan dakwat kekal dan walaupun begitu, ia menegaskan 2 warna, menyebabkan kebimbangan bahawa ia adalah untuk "menipu" sekali lagi.

Perkara yang mendahului senarai keutamaan Bersih sekarang adalah bagi pentadbiran Najib untuk mengarahkan audit yang penuh dan bebas bagi daftar pemilih.

"Ini adalah perkara yang paling penting. Tiada gunanya mempunyai dakwat kekal apabila daftar pemilih rosak dan tercemar dengan nama-nama palsu dan hantu," kataTian.

Seluruh negara tidak pasti

Sementara itu, permainan meneka untuk PU-13 berterusan. Adalah dipercayai bahawabe berapa pencetak kerajaan telah menerima arahan untuk mencetak poster kempen untuk Umno-BN. Tarikh kemungkinan yang disebut-sebut di kedai-kedai kopi di seluruh negara termasuk hujung minggu 9-10 Jun dan hujung minggu 16-17 Jun.

Jika Najib tidak mengadakan pilihan raya menjelang Jun, orang dalaman Umno berkata, ia perlu diadakan selepas bulan Julai kerana bulan puasa akan bermula pada hari ke-21 dan berakhir pada 19 atau 20 Ogos.

"Tetapi ini akan menjadi tempoh yang paling sukar bagi umat Islam dan orang Melayu terutamanya tidak akan begitu bersemangat untuk keluar dan beratur untuk mengundi, mereka lebih suka untuk duduk di rumah dan berehat," pemerhati Umno berkata kepada Malaysia Chronicle.

Pilihanraya Umno

Menurut penganalisis, walaupun bukan pada Julai, ia bukan Ogos walaupun tekanan untuk mengadakan PU-13 sebelum pilihanraya dalaman Umno yang mesti diadakan menjelang Oktober.

"Seluruh Ogos akan diisi dengan sambutan Hari Raya dan berterusan sehingga Hari Kebangsaan," kata seorang penganalisis, mengakui bahawa Najib boleh mengambil kesempatan daripada faktor-faktor rasa-baik seperti mood cuti dan semangat patriotik ulang tahun Merdeka.

"Tetapi ini hanya akan merosakkan mood dan rakyat akan terasa jengkel, khususnya orang Melayu. Ia adalah masa untuk meraikan dan bukan masa untuk menjadi serius dan pergi mengundi. Ini juga menjejaskan peluang Umno."

September – berkemungkinan besar hanya untuk menarik perhatian

September juga ditolak atas dasar bahawa ia adalah 'haji' atau bulan haji walaupun akhbar kerajaan telah baru-baru ini melaporkan bahawa ia adalah bulan yang paling mungkin bagi Najib untuk mengadakan pilihan raya.

Penganalisis berkata jika September telah dipilih, ia akan menjadi minggu pertama bulan tersebut. Tiada sebab khas untuk mengadakannya pada bulan September, dengan ketiadaan Bajet bonus baru diumumkan lagi, dan kesan terdahulu seperti penyenaraian Felda dan bantuan BR1M RM500 tunai sudah hilang.

Selain dari musim 'haji' yang berakhir hanya pada bulan Oktober, Parlimen juga bakal untuk bermesyuarat dari 24 Sept hingga 27 Nov. Bajet 2013 akan dibentangkan ketika itu.

"Kenapa Najib tergesa-gesa untuk minggu pertama bulan September? Kami melihatnya sebagai penarik perhatian untuk meredakan puas hati pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat. Bulan Oktober akan menjadi masa bagi Bajet 2013 untuk dibahaskan. Apabila ia dibentangkan, ia perlu diluluskan oleh Dewan Negara, " kata penganalisis itu.

"Jika Najib mahu mengadakan pilihanraya pada masa itu, November adalah bulan yang lebih mungkin bagi PU-13. Ini kerana, bulan November adalah tempoh redaan tradisional tetapi kelemahan perkara ini adalah bahawa tidak akan ada apa-apa unsur kejutan untuk Najib dan BN kerana semua orang tahu ia tidak mungkin berlaku pada bulan Disember, apabila hujan adalah terlalu tidak menentu," kata penganalisis itu.

2013

Jika PU-13 masih belum diadakan pada masa itu, maka ia akan diadakan pada tahun 2013. Parlimen secara automatik akan dibubarkan pada 20 April, 2013 dan Suruhanjaya Pilihan Raya mempunyai dua bulan selepas itu untuk menetapkan tarikh pengundian jika Najib tidak berbuat demikian sebelum itu.

Jika Najib menggunakan tarikh lewat, ia akan membayangkan bahawa Anwar dan Pakatan mempunyai kelebihan, dengan itu memaksa Najib bagi melambatkannya sehingga saat-saat akhir.

"Ia tidak mustahil tetapi saya sendiri tidak fikir PU-13 akan diadakan pada tahun 2013. Saya masih berfikir Jun 2012 adalah pertaruhan terbaik. Najib akan cuba yang terbaik untuk mengadakan PU-13 sebelum pilihanraya dalaman Umno," kata Tian.

"Melainkan beliau tidak mempunyai pilihan kerana ia adalah terlalu jelas bahawa beliau dan BN akan kalah, maka kita mungkin terpaksa berterusan selama setahun lagi. Tetapi ini adalah sangat teruk bagi negara. Setiap orang akan menghadapi ketidakpastian. Perniagaan akan tersekat, malah mereka membeli harta lebih suka untuk tunggu dan lihat apa yang berlaku. Adalah tidak adil bagi Najib untuk memegang kita semua sebagaI tebusan hanya kerana dia dan BN takut untuk kalah."

Tiada ulasan: