Isnin, 30 April 2012

Orang Penang akan menghalau Najib dan Umno

  Moaz Nair, Malaysia Chronicle 
 

UMNO dikenali kerana hipokrasinya. Mereka datang dengan kata slogan 1Malaysia bagi menipu rakyat untuk berfikir bahawa semuanya akan menjadi indah dengan hubungan perkauman di negara ini. Pada masa yang sama mereka menggalakkan penyokong mereka untuk menggunakan penggera dalam bentuk agama, bangsa, untuk menyakiti dan mengenyahkan orang bukan Melayu dari BN (Barisan Nasional).

UMNO di Penanga telah terlepas pandang bahawa mereka memenangi beberapa kerusi Dewan Undangan Negeri di PU 2008 (pilihan raya umum) bukan semata-mata melalui undi Melayu. Mereka mempunyai sokongan dari bukan Melayu iaitu dari Gerakan, MCA dan MIC. Dan hari ini UMNO bersama-sama dengan beberapa kumpulan hak Melayu menyerang sentimen bukan Melayu dengan isu bangsa dan agama. Mereka boleh digambarkan sebagai kumpulan yang bersifat perkauman yang mencari keseronokan murah di salah satu negeri yang mempunai pentadbiran terbaik di negara ini.

Etnik Cina diterima

Penang di bawah kepimpinan sekarang telah membuktikan bahawa rakyat Malaysia dari semua kaum, yang terdiri daripada .670 juta orang Melayu, .659 juta Cina dan .155 juta India, boleh hidup dalam keadaan aman dan bersama walaupun kepelbagaian mereka. Konfrontasi yang sia-sia - berdasarkan pembohongan terang-terangan - dengan BM Pulau Pinang, Lim Guan Eng, dengan bantuan media pro-kerajaan telah secara tidak langsung menghina perasaan orang Cina, India dan juga majoriti Melayu dan umat Islam di negeri ini.

Pulau Pinang telah berada di bawah empat Menteri Besar beretnik Cina sejak Ogos 31, 1957 - Wong Pow Nee (MCA) 1957 hingga 1969, Lim Chong Eu (Gerakan), 1969 hingga 1990 dan Koh Tsu Koon (Gerakan), 1990 hingga 2008, dan pemimpin pragmatik sekarang, Lim Guan Eng (DAP).

Fakta sedia ada bahawa rakyat Pulau Pinang selama ini menerima etnik Cina untuk memimpin mereka tanpa ragu-ragu. Persona rendah diri Lim telah membuatkannya MB popular di kalangan majoriti rakyat di negeri ini. Pulau Pinang kini maju dari segi ekonomi di bawah pengawasan beliau.

Dicemburui UMNO dan BN

Kerajaan di bawah pmerintahan beliau telah dipuji kerana pengurusan kewangan berhemat pada tahun 2008, 2009 dan 2011. Beliau telah membangunkan ekonomi secara luar biasa, meningkatkan pelancongan, memperbaiki taraf hidup rakyat dan mengurangkan kadar jenayah dan rasuah di negeri ini – beliau amat dicemburui UMNO dan BN.

Pulau Pinang telah dipuji atas usaha anti-rasuah oleh Transparency International 2010. Laporan 2009 dan 2010 Ketua Audit Negara menyifatkan Pulau Pinang sebagai negeri yang mempunya urusan kewangan terbaik di negara ini. Secara umumnya, semua penduduk Pulau Pinang - Melayu dan bukan Melayu - sedar akan kejayaan ini.

Dengan sistem tender terbuka yang dibuka kepada semua kaum telah menggalakkan kontraktor Melayu tulen untuk bersaing dan lebih 70 peratus daripada kontrak yang diberikan oleh kerajaan setakat ini telah dimenangi oleh mereka berdasarkan merit. Lim telah merintis jalan untuk kontraktor Melayu yang berharap untuk bersaing dan mereka kini boleh melakukannya. Apabila dasar gagal kerajaan BN yang bertujuan mengekalkan kronisme dan kontraktor hamba telah menggagalkan orang Melayu, kontraktor Melayu di Pulau Pinang telah menunjukkan semangat perniagaan mereka yang sebenar.

"Berilah kerajaan sedikit masa dan negara kita akan melihat garis etnik di Pulau Pinang mula mengaburkan dengan penyertaan saksama semua kaum dalam semua sektor ekonomi," kata seorang pakar ekonomi yang bekerja di sebuah universiti di Pulau Pinang.

Politik kotor

Gagal untuk menangani pencapaian ekonomi di Pulau Pinang di bawah kepimpinan Lim, UMNO telah politik kotor. UMNO kini kehabisan idea dan tepaksa menggunakan bangsa dan agama untuk membuat orang Melayu dan umat Islam benci akan kepimpinan negeri tersebut. Majoriti orang Melayu walaupun tidak percayakan taktik kotor oleh UMNO ini, yang secara terang-terangan dibantu oleh Perkasa - kumpulan hak asasi Melayu yang tidak penting.

Apabila UMNO menggunakan bangsa dan agama untuk memenangi semula Pulau Pinang lagilah mereka dipijak dan dipulaukan oleh penduduk Pulau Pinang. Pembohongan khianat mereka bebas disokong oleh TV3 dan Utusan Malaysia - media yang kini dibuang oleh kebanyakan rakyat Malaysia

Apa yang UMNO tang terdesak itu tidak lakukan untuk memburuk-burukkan kerajaan Pulau Pinang yang berwibawa di bawah kepimpinan bagus seorang pemimpin muda yang bijak dari pembangkang?

Antara isu yang dicipta, mereka tanpa segan silu telah berbohong kepada rakyat bahawa "tanah masjid akan hilang" di Bayan Mutiara - strategi licik oleh UMNO untuk mendapatkan sokongan orang Melayu. Apabila kebenaran kemudiannya terdedah, ia memakan diri UMNO sendiri. Timbalan pengerusi bagi pemaju yang mendapat tawaran tender terbuka untuk 102-3 ekar tanah Bayan Mutiara secara terbuka menafikan tuduhan ini tetapi ia tidak disiarkan dalam media yang dikuasai BN. Bagaimanapun, umat Islam di Pulau Pinang sedar akan pembohongan skandal UMNO.

Orang Melayu pun marah

"Orang Islam di negeri itu mengatakan bahawa UMNO, Perkasa, TV3 dan Utusan Malaysia menggunakan penipuan kaum dan agama terhadap pemimpin bukan Melayu dan bukan Islam. Ini adalah kejam dan tidak boleh diterima dalam Islam, "ujar seorang India Muslim yang bekerja di sebuah bank tempatan di bandar.

Ancaman Perkasa untuk bersemuka dengan menteri besar tersebut mengenai isu-isu remeh dan palsu menyebabkan penghasut-penghasut itu dipulaukan oleh orang Melayu yang cintakan keamanan di Pulau Pinang. Penggunaan bahasa yang ganas dan penuh kebencian terhadap kerajaan mereka telah menjauhkan mereka dari umat Islam majoriti yang taat di negeri ini.

Tetapi kegagalan untuk meyakinkan umat Islam dengan semua kisah-kisah palsu, isu-isu yang akan berulang kali dimainkan lagi di TV dan akhbar yang dikuasai BN untuk membangkitkan kebencian di kalangan orang Melayu terhadap MB tersebut. Di sebalik semua propaganda itu modus operandi UMNO telah gagal untuk meyakinkan rakyat Pulau Pinang atau hancurkan imej MB tersebut.

Seorang pemimpin kanan Gerakan yang amat marah di negeri ini berkata: "UMNO dan Perkasa, kedua-duanya merosakkan peluang kita untuk mendapat sebarang kerusi dalam PU akan datang. Malah orang Melayu pun marah dengan kami sekarang. Pihak media tidak memberi sebarang perkhidmatan kepada kami. Mereka menjadikan keadaan lebih teruk bagi Barisan Nasional di negeri ini."

Menyebabkan perpecahan besar dalam BN

Adakah UMNO cuba melakukannya secaa sendiri untuk merampas Pulau Pinang dari Pakatan Rakyat? Mereka cukup tahu bahawa mereka tidak boleh melakukannya tanpa sokongan bukan Melayu dan majoriti Melayu, tetapi mereka sanggup untuk menyebabkan perpecahan yang besar di dalam Barisan Nasional di negeri ini dengan taktik xenofobik yang terdesak mereka.

Merendahkan martabat kepimpinan negeri menggunakan perkataan tercemar dan mengadakan demonstrasi di jalan-jalan telah membuatkan penduduk Pulau Pinang yang cintakan keamanan bosan dengan UMNO dan Perkasa. Orang Melayu bandar dan komuniti perniagaan Islam di Pulau Pinang tidak gembira dengan banyak cara yang sombong, angkuh dan agresif UMNO berpolitik. Tetapi pembohongan dan fitnah UMNO Pulau Pinang telah menyakiti Gerakan, MCA dan MIC dalam negeri tersebut lebih daripada DAP.

Seorang ahli perniagaan India Muslim yang terkemuka di negeri ini menyindir, "Telatah UMNO dan Perkasa adalah bertentangan dengan Islam. Mereka tidak menggambarkan sifat Islam yang sebenar kepada rakyat. Kami amat kecewa dengan mereka. Ia kurang ajar untuk menaikkan kasut anda pada seseorang. "

Sokongan orang Melayu kepada kerajaan negeri sekarang adalah disebabkan rekod prestasi baik yang ditetapkan oleh menteri besar tersebut. Orang Melayu pada umumnya melihat kegagalan UMNO di peringkat kebangsaan. Mereka melihat negara dilanda rasuah, skandal dan kebocoran kewangan. Oleh itu, mereka menyokong kerajaan negeri sekarang yang telah membuktikan kepada rakyat bahawa ia boleh menguruskan negeri yang jauh lebih baik daripada kerajaan BN yang lalu.

Tidak gembira dengan media pro-UMNO

Cara demonstrasi jalanan yang mentah dan ganas oleh Perkasa, dimana ramai percaya dimulakan oleh UMNO terhadap kerajaan negeri dan ia sengaja dilakukan dengan niat jahat dan berdasarkan pembohongan yang tak tahu malu. Majoriti orang Islam dan bukan Islam terhadap menentang cara demonstrasi politik ini, yang kini menjadi liabiliti politik yang lebih besar kepada UMNO di Pulau Pinang.

"Saya seorang ahli UMNO tetapi ini bukan cara kita mendekati politik. Mereka adalah semseng yang dibayar. Dan mereka dibayar oleh beberapa orang yang tidak bertanggungjawab untuk menyebabkan kekacauan. Ini tidak akan berkesan. Mereka memalukan umat Islam di mata orang lain, "komen seorang ahli UMNO yang berusia 76-tahun di Bayan Lepas berkenaa demonstrasi jalanan yang tidak perlu itu.

UMNO tidak pernah kekurangan cara yang tidak bertamadun untuk menyerang kerajaan negeri Pulau Pinang. "Mereka telah pun secara palsu menggunakan isu-isu seks untuk mengaibkan anak pemimpin negeri. Fitnah jenis ini adalah bertentangan dengan prinsip-prinsip Islam dan tidak boleh diterima oleh orang Islam yang taat, " kata seorang pelajar dari sebuah universiti tempatan yang jelas tidak berpuas hati dengan media pro-UMNO.

Tidak bertanggungjawab dan tidak bermoral

Orang Melayu dan India Muslim hanya membentuk kira-kira 54 peratus daripada penduduk. Pengundi-pengundi di kalangan mereka secara umunya dipecahkan kepada penyokong UMNO, PAS dan PKR.
Pendirian Perkasa yang tidak diingini mempengaruhi orang Melayu. Bukannya memenangi semula sokongan orang bukan Melayu, UMNO dan kroni mereka sedang menyemai benih kebencian di kalangan rakyat. Apabila UMNO tidak boleh bergantung kepada jumlah undi Melayu untuk menjamin kemenangan, mereka kini menghalau pengundi Cina dan India dari BN.

"Cara yang paling tidak bertanggungjawab dan tidak bermoral bagi UMNO dan Perkasa ialah untuk mencipta kekacauan di negeri ini dan ia telah mengundang kemarahan rakyat," kaa seorang pensyarah universiti di negeri ini.

Ia kelihatan hampir pasti bahawa BN tidak boleh memenangi semula Pulau Pinang. Anehnya, kumpulan hak Melayu kini membantu kerajaan Pakatan Rakyat untuk mengukuhkan kuasa mereka. Kumpulan-kumpulan ini sebenarnya melakukan tentangan yang besar kepada UMNO. Jika UMNO berpendapat bahawa dengan mencetuskan sentimen kaum dan agama akan membawa balik orang Melayu beramai-ramai untuk menyokong BN, mereka juga boleh digambarkan sebagai orang gila dalam politik.

Lim mendapat sokongan daripada orang Melayu

Orang ramai tidak tahan lagi dan demonstrasi tidak memberi sebarang kesan lagi. Lim degan yakinnya menjaga kerajaan dengan dorongan dan bukan paksaan. Beliau mengambil kira rakyat dan ini menjadikan beliau seorang pemimpin yang popular. Beliau adalah jauh dari menjadi kuku besi atau pemimpin jenis yang tidak berganjak.

Kerajaan negeri yang dipimpin DAP sedar bahawa sebilangan besar orang Melayu dan India di Pulau Pinang berada dalam "boondocks" sebelum 2008 lagi. Mereka perlukan manfaat ekonomi untuk menentang kos sara hidup yang meningkat dan perumahan yang sesuai, pendidikan, pekerjaan dan insentif untuk menjalankan perniagaan.

"Kerajaan yang sedia ada telah menyelesaikan rancangan jangka panjang untuk semua ini," kata seorang ahli parlimen DAP. Bertentangan dengan apa yang UMNO akan sebarkan, Lim mempunyai sokongan orang Melayu dan umat Islam di negeri ini untuk menang besar dalam Pilihanraya yang akan datang.Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: