Ahad, 1 April 2012

Orang Kristian merupakan korban untuk mengalih perhatian rakyat daripada Najib dan rasuah BN

Maria Begum, Malaysia Chronicle


Ia kelihatan seperti media selaras Umno bersungguh untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada isu-isu endemik rasuah yang melanda pentadbiran Perdana Menteri Najib Razak, dan seperti biasa, orang Kristian sekali lagi telah dipilih menjadi korbannya dan gabunganUmno-BN beliau untuk membersihkan diri.

"Ini adalah isu yang sama berulang-ulang kali, menggunakan agama untuk politik. Bukti terdapat pada perlakuannya dan dengan begitu banyak undang-undang untuk melindungi umat Islam, mengapa terdapat ancaman Kristianisasi. Ini adalah perbuatan yang tidak selaras dengan jalan kesederhanaan seperti yang ditetapkan oleh Perdana Menteri kita Datuk Seri Najib Tun Razak atau 1Malaysia beliau," kata Ramon Navaratnam, seorang pemimpin Kristian dan pemimpin terkemuka masyarakat sivil, kepada Malaysia Chronicle.

"Yang terbaik adalah untuk berurusan dengan bagaimana untuk menggerakkan negara ke hadapan, untuk melihat isu-isu ekonomi dan ketelusan. Penambahbaikan dalam perkara ini akan menunjukkan keputusan sebenar dan bukannya terlibat dalam politik negatif dan memanjangkan pertikaian etnik yang tiada gunanya."

Bangsa dan agama untuk menarik perhatian rakyat dari rasuah dan ekonomi yang semakin lemah

Malah, di bawah Najib, Malaysia telah melihat beberapa kumpulan pelampau memunculkan diri, Perkasa, dan kini Jati. Huru-hara terkini adalah berita bahawa guru-guru agama dari sekolah kebangsaan di Johor akan dipaksa untuk menghadiri seminar yang diwajibkan oleh kerajaan pada Sabtu ini untuk menyediakan mereka dalam menangkis "ancaman Kristianisasi".

Dianjurkan oleh Jabatan Pelajaran Johor dan Jabatan Mufti Johor, seminar bertajuk "Pemantapan Aqidah, Bahaya Liberalisme dan Pluralisme Serta Ancaman Kristianisasi Terhadap Umat Islam. Apa Peranan Guru? "Tiada maknanya hendak bersemangat mengenai perkara ini atau menuntut bahawa pentadbiran Najib mengehentikannya kerana dia tidak. PU-13 semakin menghampiri dan Johor adalah negeri yang terdedah. Yang pasti, UMNO akan bersungguh untuk mencuba dan mamanipulasi pengundi Melayu untuk takut akan orang Kristian supaya mereka akan kembali memilih UMNO sebagai pembela Islam," naib presiden PKR Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.

"Tetapi realitinya, apa yang rakyat Johor perlu lakukan untuk akan politik kotor yang digunakan oleh Umno. Pakatan Rakyat membawa mesej pembaharuan, sebaliknya Umno-BN membawa mesej kebencian. Kepada orang Kristian, dengar kata saya, jangan gopoh. Jangan buang masa berfikir dan meluah emosi pada kelakuan yang murah. Ia menjatuhkan Kristian, dan pengundi Kristian di Johor perlu tahu apa yang perlu dilakukan. Agama lain dan umat Islam juga perlu mengambil perhatian bagaimana kejamnya UMNO dan BN. Mereka akan melakukan apa sahaja, walaupun menggunakan nama Tuhan dengan sia-sia, untuk melindungi kepentingan mereka supaya mereka boleh terus menceburkan diri dengan rasuah dan mencuri wang rakyat."

Perkasa, Anwar dan MCA

Sementara itu, Perkasa telah bertindak balas terhadap kritikan dari pelbagai kumpulan Kristian.

"Mengapa Chin begitu cemas? Adakah kerana seminar itu sebenarnya akan menjadikan sukar bagi pihak-pihak tertentu untuk mengkristianisasi umat Islam," kata Setiausaha Agung Perkasa, Syed Hassan Syed Ali. Beliau merujuk kepada moderator Majlis Belia Gereja Malaysia, Chrisanne Chin yang berkata beliau "terkejut dan tidak percaya" mengenai "fakta bahawa... jabatan negeri memberi sokongan kepada pemikiran bahawa terdapat ancaman terhadap Islam."

Penganalisis politik menjangkakan kilang propaganda UMNO untuk bekerja lebih masa selama beberapa bulan akan datang kerana Najib bersedia untuk membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihanraya umum ke-13.

Selain daripada memerangkap orang Kristian, yang membentuk 10% penduduk 28 juta Malaysia, Umno-BN sudah mula berpolitik kotor menentang Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim, manakala komponen MCA BN muncul menggunakan aktivisme yang semakin meningkat oleh kumpulan pendidikan Cina untuk menakutkan Melayu balik ke Umno.

Minggu depan, pemimpin PKR Rafizi Ramli akan mendedahkan lebih banyak skandal berkaitan dengan kejatuhan RM250juta rasuah NFC yang melibatkan pemimpin tertinggi Umno termasuk Najib sendiri, timbalannya dan Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin, Ketua Wanita Shahrizat Jalil, bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi dan Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin .Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: