Khamis, 19 April 2012

Mee maggi' dan 'roti bun' manakala anak-anak pemimpin BN menjadi jutawan pada umur 20an

Written by  J. D. Lovrenciear




Isu PTPTN yang berterusan benar-benar jelas. Adalah amat mungkin ia akan menjadi seperti pepatah iaitu batu yang mematahkan belakang unta bagi BN.

Cuma ambil kira kenyataan Tun Dr Mahathir. Dia mengatakan bahawa ia adalah saudara Anwar Ibrahim yang meletakkan sistem pinjaman pendidikan di tempatnya apabila DSAI merupakan Timbalan Perdana Menteri.

Sekarang sebarang oarang bodoh tidak berpelajaran akan menjawab dengan tajam, "Habis tu, apa yang anda buat sebagai bos ketika itu? Bukankah anda boleh menghalangnya"

Jika Tun Dr tidak mengangkat jari untuk membuang idea Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memperkenalkan PTPTN, maka bukankah ia bermakna bahawa PM ketika itu adalah lebih bersalah kerana memberikan beban tidak wajar ini kepada warga muda kita dan keluarga mereka?

Jutawan dilepaskan tetapi pelajar tidak

Pelajar tidak salah kerana bertanya mengapa kerajaan yang diketuai BN boleh membiarkan jutawan dan kroni melepaskan diri begitu sahaja bebas daripada skandal berbilion-bilion ringgit dan salah urus manakala graduan miskin dengan gabungan permulaan gaji RM1,500 dihukum tanpa belas kasihan kerana tidak membayar balik pinjaman beberapa ribu ringgit.


Pelajar bertanya ke mana semua wang besar dari hasil minyak pergi. Mereka bertanya kenapa pula Tun masih mempunyai pejabat yang sangat bagus dan premium untuk dirinya sendiri di Menara Berkembar PETRONAS apabila dia tidak lagi bekerja sebagai perdana menteri. Mereka mahu tahu dari mana datangnya duit sewa, apatah lagi penyelenggaraan pejabat peribadinya.

Mereka bertanya soalan ini kerana mereka tidak dapat menikmati walaupun satu ringgit sebagai bantuan untuk yuran manakala ramai menteri mempunyai gaya hidup yang mewah.

Anak kepada pemimpin BN leaders menjadi jutawan dalam umur 20an


Pelajar menjadi marah kerana mereka membaca tentang anak lelaki dan anak perempuan orang yang berpengaruh di dalam tambak kuasa BN, menikmati gaya hidup mewah, memandu kereta eksotik dan menjadi jutawan di usia dua puluhan mereka manakala puluhan ribu pelajar perlu meminjam untuk belajar dan akhirnya seksa untuk membayar balik pinjaman.

Pelajar tidak salah kerana menuntut jawapan apabila mereka menyaksikan kisah seperti cow-gate, anak-gate, toll-gate, aman-get dan pelbagai pintu lain yang mengaut faedah dan bonus dan kemewahan berlebih-lebihan sedangkan pelajar perlu makan mee maggi untuk menghadapi universiti .

Mee maggi dan roti bun


Pendidikan merupakan nadi bagi kemajuan dan pembangunan negara. Pendidikan adalah harapan untuk negarabangsa. Pendidikan merupakan pelaburan untuk masa depan.

Tetapi apabila pendidikan adalah sesuatu yang anda perlu kenakan dengan pembayaran balik, inspirasi dan motivasi untuk cemerlang menjadi kurang penting. Meletakkan makanan untuk keluarga di atas meja pula menjadi satu keutamaan.

Adakah menteri-menteri terutamanya Menteri Pendidikan tahu bahawa terdapat ramai pelajar yang masuk tidur dengan Mee maggi dan roti bun dalam perut mereka pada kebanyakan malam? Sudah tentu mereka akan menafikan perkara ini.

Adakah pemimpin BN dan kaki bodek mereka tahu bahawa pelajar kekejangan di bilik mereka untuk menyimpan wang bagi membayar sewa?

Adakah orang-orang BN tahu bahawa ramai ibu-bapa meminjam wang dan menggunakan kad kredit dan berkorban atas perbelanjaan asas peribadi mereka semata-mata untuk memberi sedikit wang tambahan kepada anak-anak mereka untuk membeli itu dan ini dan melaksanakan mereka projek ketika di universiti?

Mengapa kita merendahkan pemimpin masa depan kita dan pembina negara menjadi pengemis melalui skim PTPTN? Adakah perletakan Menara Berkembar jauh lebih penting kepada pembinaan negara daripada tidak memberikan beban berat bagi pendidikan anak-anak kita?

Adakah tiada negara di dunia yang tidak mempunyai menara berkembar dan istana hebat tetapi telah terbukti berjaya di atas planet ini?

Blame-all Dr M

Kita boleh meminjam dan berbelanja boros untuk membina tempat kediaman yang hebat, tetapi kita tidak boleh membiarkan warga muda kita member tumpuan pada pendidikan tanpa perlu bimbang tentang pembayaran semula dan menjadi tawar hati kerana tidak ada biasiswa bagi mereka.


Kita boleh mengadakan semua jenis makan malam mewah untuk orang kaya dan terkenal, berkuasa dan berasuah, tetapi kita tidak peduli bahawa warga muda kita dalam lorong ilmu makan roti bun dan minum air kosong setiap malam.

Tanyalah pelajar, menteri-menteri. Dan ambil keberanian untuk membenarkan media arus utama anda melaporkan kebenaran dan tiada apa melainkan yang benar.

Kita telah membenarkan BN rogol dan rampas hak-hak asas belia kita kepada kekayaan di negara ini - petroleum, minyak sawit dan hasil kayu; kita terus untuk menutup kedua-dua belah mata kepada kemewahan, merebut kekayaan membuak dan pencatutan perniagaan oleh ramai pemimpin dan kroni dalam kem BN.

Dan Tun Dr Mahathir tidak malu dalam mendedahkan bahawa DSAI adalah orang yang mencipta PTPTN. Betapa rosaknya pemimpin-pemimpin kita boleh jadi dalam kepala dan hati mereka? -Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: