Sabtu, 28 April 2012

Lintas Langsung Bersih 3.0 Dari Kuala Lumpur


KUALA LUMPUR : Terkini dilokasi

12.40 tengahari : Tian Chua bergerak merapati rakyat di Dataran Merdeka.

12.31 tengahari : Peguam BERSIH dan  wakil pemimpin termasuk Syed Azman dan Dr  Hatta Ramli cuba berunding dengan polis tetapi tiada wakil polis, penyokong makin mara berhampiran garisan polis. Polis dilihat berundur memberi laluan dan mereka berdiri di tepi kanan jalan TAR. Namun penyokong masih menunggu arahan dari pimpinan.

12.15 tengahari : Polis semakin ramai di Sogo. Kumpulan BERSIH mulai ramai. Warna kuning dan  hijau mula menghiasi jalan hadapan kompleks Pertama. Sementara barisan polis dihadapan Sogo.

12.10 tengahari : 100 Kumpulan  Hindraf muncul di Pudu.



 12.05 tengahari: Datuk Ambiga, Datuk Chua Jui Meng, Idris Ahmad sudah berkumpul di Pasar Seni, ribuan orang melaungkan Hidup BERSIH!

11.52 pagi : Kelihatan FRU mula berkumpul di Dataran. Kumpulan yang bergerak dari Brickfield sudah sampai di Pasar Seni. Kumpulan dari Petaling Street mula bergerak keluar bersatu di Pasar Seni.

11.30 pagi : Makluman dari unit AMAL PAS anggota mereka yang ditahan belum dilepaskan. Himpunan bantah Lynas kini sampai di hadapan Pudu Raya. Peserta BERSIH yang berkumpul di Puduraya bergabung dengan kumpulan bantah Lynas yang baru tiba dari KLCC. Kumpulan orangramai mencecah 8 ribu orang.

11.26 pagi: Autie BERSIH, Anne Ooi disambut sebagai wirawati di Petaling Street. Kira-kira 10 ribu membanjiri jalan ini, orang ramai bersorak dan polis masih memerhati keadaan.

11.25 pagi : Kemaraan himpunan bantah Lynas kini semakin hampir dengan dataran, mereka kini di Jalan Raja Chulan. Pengguna jalan raya memberi kerjasama baik dengan memberi laluan kepada perarakan rakyat ini, ada di kalangan mereka membunyikan hon kenderaan tanda sokong kepada bantahan.

11.12 pagi : Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin dan Isteri serta 400 orang rombongan dari Perak kelihatan di stesen Putra LRT Pasar Seni. Orang bersorak dan bertepuk tangan.




11.09 pagi : Kelihatan khemah dipasang berhadapan dengan BAR Counsil. Restoran sekitar Pasar Seni dipenuhi orang ramai berbaju kuning.

10.47 pagi : Orang ramai daripada KLCC mula turun ke jalanraya kira-kira 3000 orang. Laungan orang ramai mula kedengaran melaungkan Bersih!! Bersih!! di sekitar jalan Petaling Street.










10.29 pagi : A Samad Said sampai di Pasar Seni.

10.28 pagi: Kira-kira 1000 orang berbaju kuning berhampiran BAR Council Jalan Loke Yew. Terdapat juga 300 orang polis berkawal. Helikopter berlegar-legar, orang ramai bersorak setiap kali helikopter terbang rendah.








9.46 pagi : KLCC 350 orangramai dari pelbagai bangsa sudah mula berkumpul. TVS sempat menemui wakil MCA Indera Mahkota yang turut sama hadir menuntut kilang memproses nadir bumi itu dihentikan.

David Choi yang juga Ketua MCA Bahagian Indera Mahkota berkata, ini adalah perjuangan rakyat dan kerajaan harus mengutamakan hak mereka.

“Walaupun saya dari BN,tapi saya tetap turun tuntut hak rakyat.

“Ini soal hak asasi rakyat.please stop Lynas,”jelasnya.



9.45 pagi -Jalan-jalan menuju ke Dataran Merdeka sudah mula di mula ditutup polis. Orang ramai dari Pasar Seni, KLCC, Petaling Street mula bergerak menuju ke Dataran. Polis kelihatan berkawal.



Tiada ulasan: