Ahad, 22 April 2012

Kecoh tsunami: Pemimpin Malaysia tidak sedar

  Nawawi Mohamad, Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle

Ramai di antara kita memilih untuk tinggal di rumah pada hari Rabu, menonton pertabalan YD Agung ke-14 setiap lima tahun sekali disamping melihat kelibat Istana baru yang mewah yang tidak sunyi dari skandalnya sendiri.

Kebanyakan daripada kita enggan melakukan kerja yang serius, dan mahu berehat dan bermalas-malasan sahaja untuk sepanjang hari. Bahkan ada yang pergi ke pantai untuk berkelah dan berenang bersama keluarga. Hanya selepas matahari mula jatuh dan orang mula bersedia untuk malam, beberapa bahagian negara ini mengalami gegaran yang menakutkan.

Mereka yang berada di bangunan-bangunan tinggi yang sedang menghabiskan kerja mendapat satu 'kejutan'. Gempa bumi! Malah mereka yang sedang dalam perjalanan di lebuh raya berhenti tiba-tiba aabila tanah bergetar. Semua mula panik.

Twitterjaya dan Putrajaya yang sunyi sepi


Ruang siber Malaysia yang aktif sedang rancak menyebarkan maklumat gempa bumi besar-besaran di Aceh, Indonesia. Apabila laporan dan tweets muncul bercerita pengalaman setelah merasai gegaran, secara kolektifnya, ada rasa lega dikalangan rakyat Malaysia apabila mengetahui bahawa gempa bumi itu tidak berada di sini tetapi jauh di Indonesia.

Namun, ia juga boleh menjadi satu yang serius dan mencetuskan tsunami, ia masih jauh dan di sini hanya terasa 'gegaran'.

Perlu ditegaskan bahawa di kalangan rakyat yang berfikiran sivik yang juga pengguna Twitter dan Facebook, yang berkongsi maklumat hanyalah dikalangan ahli politik Pakatan Rakyat. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, atas sebab-sebab tertentu yang tidak diketahui, tidak memberi sebarang maklumbalas pun.

Kemudian amaran dari Jabatan Meteorologi Malaysia yang dilaporkan oleh akhbar New Straits Times di laman webnya memberitahu bahawa jika tsunami memang berlaku, ia boleh menyerang Pulau Pinang pada pukul 9 malam dan Port Dickson pada jam 2 pagi. Bagi penduduk di kedua-dua lokasi ini, mereka mula berada dalam keadaan panik, manakala saudara-mara mereka yang berada di luar negera dan di seluruh Malaysia menanti dengan penuh kebimbangan dan debaran.

Berdasarkan kelajuan gelombang bergerak pada 800km/sejam dan lokasi pusat gempa dan pantai di sekitarnya, ramalan terperinci adalah tsunami akan melanda Thailand oleh 8.45 pm, Pulau Pinang 9.20 pm, kemudian Kedah, Langkawi, Perak dan ke Port Dickson ada 2.00 pagi. Bahkan Singapura tidak akan terlepas, dengan tsunami dan dijangka akan sampai ada 7.51 pagi.

Sikap acuh tak acuh dan tindakan campur aduk


Dalam masa yang sama, Jabatan Bomba Malaysia mengarahkan trak mereka dan brigade di seluruh Kuala Lumpur dan lain-lain kawasan yang terjejas untuk bersedia, manakala RTM rangkaian TV kebangsaan masih leka dengan acara utama – Pertabalan YDA. TV3, media kawalan Umno telah melaporkan berita tentangnya tetapi hanya melaporkan beberapa maklumat umum mengenai gempa bumi Aceh dan menasihatkan orang ramai untuk tinggal di rumah.

Ibu Pejabat Polis Pulau Pinang kononnya mengumumkan bahawa Jambatan Pulau Pinang akan ditutup sementara perkhidmatan feri dihentikan tidak lama selepas itu. TV3 kemudiannya melaporkan Jambatan Pulau Pinang masih dibuka, tetapi perkhidmatan feri telah dihentikan.


Sama ada ia adalah perkara yang betul untuk menutup jambatan atau menghentikan perkhidmatan feri adalah persoalan yang besar, ini perlu untuk diuruskan oleh jawatankuasa bencana negara. Sebelum kita masuk ke dalam perkara itu, mari kita senaraikan dan uruskan beberapa kekeliruan yang disebabkan oleh kerajaan persekutuan yang tidak bersedia.

Anehnya, RTM kekal senyap tetapi kemudian melaporkan berita itu dalam berita utamanya pada pukul 8:00 malam. Walau bagaimanapun, ia dirantai bersama beberapa tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa tanpa apa-apa koheren, dengan itu menyebabkan kekeliruan yang lebih besar.

Tiada sesiapa, termasuk ramai dalam agensi itu sendiri, tahu apa yang sedang berlaku atau apa yang telah dilakukan - sejak Jabatan Meteorologi memberi amaran kepada Polis untuk jabatan bomba atau pihak berkuasa tempatan yang lain. Harus diingat bahawa dalam kecemasan dan bencana alam, orang selalunya beralih kepada televisyen sebagai sumber maklumat utama mereka – bukan sekadar untuk berita dan hiburan.

Ketiadaan kepimpinan dalam masa krisis


Ternyata, tiada seorang pun dari Kabinet memberi kenyataan atau menggesa orang ramai untuk bertenang. Tiba-tiba, negara adalah dalam keadaan auto pilot, Datuk Seri Najib Razak dan kerajaan mengelak isu itu sama sekali.

Bagaimana sekiranya gempa bumi Aceh telah tidak berlaku dalam side-slip zone dan tsunami pembunuh seperti yang melanda pada tahun 2004 berlaku? Bagaimana Kabinet tahu bahawa gelombang bencana tidak akan berlaku? Adakah mereka mempunyai deria istimewa atau bola Kristal tsunami?

Tidak, berkemungkinan perut mereka masih terlalu penuh dengan makanan baik yang dihidangkan secara bufet di Hotel Palace, dan mereka telah memutuskan untuk tidak peduli. Adakah ini kepimpinan?

"Nasib baik gempa bumi ini berlaku dalam zon slide-slip," pengarah bahagian geofizik dan tsunami di Jabatan Meteorologi Malaysia Saw Bun Liong berkata dalam taklimat lewat malam untuk mengumumkan keadaan berwaspada.

Menurut Saw, zon slide-slip adalah kawasan di mana plat gelongsor melepasi satu sama lain - menyebabkan anjakan air kurang. Oleh itu, gelombang berskala tsunami 2004 tidak boleh dijana. Amaran yang dikeluarkan oleh Jabatan Meteorologi Malaysia telah dibatalkan kira-kira empat jam selepas ancaman itu disifatkan telah berlalu.

Amalan biasa menyalahkan antara satu sama lain


Kemudian dalam gaya tipikal kerajaan BN, permainan menyalahkan orang lain bermula. Mereka yang tidak peka dan cuba untuk menyampaikan maklumat untuk membantu seberapa ramai orang yang boleh dipersalahkan kerana menyebarkan "panik" oleh mereka yang duduk bersandar tanpa melakukan apa-apa.

Paling utama, soalan yang perlu dijawab adalah apakah yang berlaku kepada Pusat Bencana Kebangsaan pada hari kejadian? Adakah mereka semua sedang bercuti dalam Istana baru juga? Siapakah yang bertanggungjawab di Malaysia untuk menyelaraskan tindakan, aliran maklumat, menyelamatkan, memberi amaran, dan membuat keputusan sama ada perlu untuk berpindah?

Hakikatnya, pada hari itu Malaysia telah terperangkap dalam keadaan tidak berjaga-jaga. Tiada arahan pusat untuk memberitahu rakyat apa yang telah berlaku dan apa yang perlu dilakukan. Tidak hairanlah bahawa ramai yang telah trauma.

Keputusan mesti dibuat sama ada oleh pihak berkuasa atau oleh individu sama ada untuk berpindah dari rumah bertingkat tinggi atau tidak. Sebagai contoh, pengurus hospital juga perlu memutuskan sama ada perlu untuk memindahkan pesakit mereka untuk keselamatan atau tidak.

Tetapi tiada. Tiada yang peduli dan satu-satunya perkara yang penting kepada pihak berkuasa adalah bagaimana untuk melindungi diri daripada disalahkan. Dan tindak balas mereka untuk itu ialah untuk menyalahkan orang lain dahulu!

Adakah kita mempunyai Pelan Bencana Kebangsaan?


Maklumat hendaklah disampaikan dengan benar.

Jika tsunami tiba, rakyat mempunyai hak untuk mendapat amaran. Dalam apa jua cara, masukkan amaran bahawa ramalan-ramalan berkemungkinan tidak menjadi kenyataan. Tetapi yang terbaik bagi pihak berkuasa dan berdasarkan nasihat pakar, dalam kes ini Pusat Amaran Tsunami Pasifik, rakyat harus diberitahu apa yang telah diramalkan dan diberitahu untuk menyediakan mereka bagi apa-apa juga kemungkinan.

Jika perkara yang paling buruk berlaku, maka langkah-langkah yang betul telah diambil dan tiada siapa yang akan dipersalahkan. Jika ia tidak berlaku, seperti yang berlaku, maka kita semua harus bersyukur kepada Tuhan.

Mereka yang terlibat dengan krisis itu tidak patut menggunakannya sebagai kesempatan untuk tergesa-gesa menyalahkan orang lain apabila mereka sendiri telah gagal untuk menjalankan tugas mereka.

Bangunlah, Malaysia mungkin tidak akan terlepas dari bencana


Pada 11 April yang lalu, gempa bumi kuat bermagnitud 8.6 dan satu siri gempa susulan yang kuat telah berlaku di Aceh, Indonesia menyebabkan ramai yang lari dari bangunan dan rumah-rumah mereka. Tsunami telah digerakkan tetapi hanya berlaku yang kecil disebabkan oleh kesan sampingan slip zon ini'. Ia telah memintas Malaysia tetapi tidak melanda Thailand.

Gempa bumi di Aceh telah berlaku dalam Kawasan kerap gempa (Lingkaran Api) di antara dua plat tektonik. Plat adalah seperti rakit raksasa atas permukaan bumi yang sering luncur dan seterusnya berlanggar dengan dan mengelonsor bawah plat yang lain. Sekitar Lingkaran Api, Plat Pasifik berlanggar dengan dan menggelongsor dibawah plat yang lain. Proses ini dikenali sebagai subduction dan kawasan volkano dan seismik aktif berdekatan dikenali sebagai zon subduction.

Malaysia begitu hampir dengan Lingkaran Pasifik dimana satu hari kesan mengelonsor pasti akan melanda kita dengan teruk. Aktiviti gunung berapi yang memberi kesan kepada Malaysia adalah dari hujung timur Sabah, melengkung ke pantai selatan Borneo, Pulau Jawa dan Sumatera dan bersambung ke hujung barat laut Sumatera, sebelum ia terus ke pantai timur benua kecil India.

Soalan yang perlu ditanya dan jawapannya


Mari kita bertanya soalan-soalan yang perlu. Adakah Malaysia bersedia untuk gempa bumi yang sebenar? Adakah bangunan kita cukup selamat?

 Siapakah yang perlu bertanggungjawab? Adakah sesiapa menjadi menteri de-facto dalam pengurusan bencana alam? Atau adakah ia di bawah Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Tun Hussein, di mana rakyat Malaysia mungkin perlu merasa lebih bimbang lagi!

Perlu diingatkan bahawa Sri Langka, yang telah teruk dibadai tsunami pada tahun 2004, mempunyai menteri yang menguruskan bencana alam iaitu Mahinda Amaraweera.

Apakah kriteria untuk perlunya berlaku pemindahan? Kenapa tidak diadakan kempen kesedaran bagi bagaimana menangani masa-masa seperti gegaran dan pengosongan bagi orang awam?

Perlukan kita tunggu sehingga Menara Berkembar Petronas untuk runtuh barulah kerajaan Umno-BN akan mengambil tindakan? Bukankah itu sudah terlalu lambat?  Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: