Sabtu, 21 April 2012

Hisham dan Khaled membuka ruang untuk serangan samseng Umno

  Maria Begum, Malaysia Chronicle

 Jika respon menteri2 Umno terhadap serangan ke atas pelajar2 di dataran Merdeka awal pagi tadi menjadi ukuran, sesiapa yang menuduh parti pimpinan PM Najib Razak sebagai penyebab keganasan itu benar belaka.

Tidak syak lagi, seperti yang dijangkakan respon dari pemimpin2 Umno berbeza dengan teman seperjuangan mereka daro Pakatan Rakyat tapi ramai meneka bahawa reaksi mereka menggambarkan mereka bersalah dalam hal ini.

Lampu hijau untuk serangan seterusnya


Tiada simpati dari Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein atau Menteri Pengajian Tinggi Khaled Nordin.Malah keduanya menempelak kesemua dari para pelajar, aktivis dan pembangkang tetapi enggan mengecam penyerang2 atau pihak polis yang lambat nertindak.

Menakjubkan dan memang Hisham begitu.Beliau sekurang-kurang nya menonto dulu rakaman video sebelum menuduh para penunjuk perasan konon nya sengaja membuat serangan tersebut. Beliau membuatkan semua marah dengan respon nya,” MP Batu,Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

“Kami ambil perhatian yang Hisham juga enggan memberikan sebarang perlindungan polis kepada para pelajar tersebut. Lebih baik beliau berikan lampu hijau kepada samseng Umno untuk meneruskan serangan dan kita minta beliau bertanggungjawab.”

Pada sidang akhbar pagi ini, Hisham,sepupu PM Najib Razak, menasihatkan orang ramai supaya berhati-hati dengan tuntutan para pelajar tersebut.

“ Tuduhan seperti itu pernah digunakan untuk menaikkan emosi, samada dalam isu kaum, agama dan sekarang melibatkan para pelajar,” kata Hisham pada Khamis lalu.

Mempersendakan pelajar2


Menteri Dalam Negeri itu menunjukkan prihatin kepada pelajar yang cedera, tetapi lebih memfokus kepada dakwaan yang serangan itu sengaja di adakan oleh pembangkang bagi menaikkan kemarahan rakyat.

Hisham juga berkata sesiapa yang bimbangkan keselamatan mereka patut mengadu kepada Dewan bandaraya, yang bertanggungjawab terhadap Dataran Merdeka.

“Biarkan agensi yang berkenaan menyiasat, dan ketika ini pihak yang berwajib dan mempunyai kawalan atas Dataran Merdeka ialah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan sya tidak nampak isu ini sebagao isu keselamatan yang besar,” kata beliau.

“Pendapat saya, penunjuk perasaan hanya menduduki satu sudut Dataran, tapi dari segi undang-undang, kamu patut tanya Datuk Bandar KL.”

Kedua Hisham dan Khaled, menteri pengajian tinggi, mentertawakan peningkatan rasa tidak puas hati para pelajar dinegara ini dan menganggap ia tidak akan membawa kesan apa-apa kepada imej gabungan Umno-BN.

“20 ke 30 orang berkhemah di Dataran Merdeka dan seolah olah dunia sudah berakhir,” kata Hisahm
“Tiada siapa yang menyuruh mereka berkhemah di Dataran, jadi jika ada apa-apa berlaku, jangan cuba cari simpati,” Khaled menulis di Twitter.

Jadi, Umno lah dalangnya!


Sekitar jam 3 pagi tadi, sekumpulan 40 orang smaseng menyerang para pelajar yang berkhemah di Dataran Merdeka.

Sebahagian pelajar itu dari MansuhPTPTN atau kempen memansuhkan pinjaman pelajar dan sebahagian pula dari OccupyDataran, gerakan yang bertujuan menuntut ruang demokrasi dari rejim Umno-BN.

Kelakuan ganas penyerang memcetuskan spekulasi yang mereka ialah samseng yang dihantar oleh Umno untuk menakutkan penunjuk perasaan. Respon dari kedua Hisham dan Khaled mengesahkan lagi spekulasi itu.

Keganasan dan cubaan menakut nakutkan ialah taktik yang luas di gunakan oleh gabungan parti memerintah untuk menghalang musuh politiknya dan rakyat dari menuntut terlalau banyak hak sosial dan sivil, atau apa-apa yang mengancam pegangan kuasa Umno-BN.

“Ada lebih kurang 60-70 orang samseng menyerang kem kami di Dataran Merdeka kira-kira jam 2.45 pagi ini. Mereka yang mempunyai kamera dan alat rakaman di serang. Seorang mangsa di hantar ke hospital dengan ambulan,” penganjur OccupyDataran berkata dalam e mail yang dihantar kepada Malaysia Chronicle-Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: