Ahad, 29 April 2012

BERSIH 3.0; Polis, Samseng Jalanan Atau Kongsi Gelap

Skuad BO


 KUALA TERENGGANU – Selepas detik provokasi polis sekitar jam 3.00 petang semalam pada himpunan Bersih 3.0 berhampiran Dataran Merdeka, tindakan polis tidak lagi bersifat rasional dan tidak jauh bezanya dengan samseng jalanan atau pun kongsi gelap.

Tinjauan Buletinonline sehingga lewat petang, polis secara berkumpulan ‘bermaharajalela’ memburu orang awam mencekup, menyepak dan menarajang sesiapa sahaja yang meraka syakki sebagai peserta himpunan Bersih 3.0

[Gambar kanan - lebih 10 orang polis membelasah seseorang (dalam bulatan merah) umpama kumpulan kongsi gelap . Gambar bawah pula dirakam skuad BO bagaimana polis memburu seorang peserta Bersih 3.0 umpama samseng jalanan]

Paling menyedihkan, fe’el perangai polis selaku penguatkuasa undang-undang bertukar menjadi gerombolan anak-anak samseng apabila, mereka yang berkumpul beramai-ramai di persimpangan berdekatan Dataran Merdeka bertepuk sorak apabila setiap kali tangkapan dibuat dan mangsa tangkapan dibawa ke kawasan yang telah dijajah polis itu.

‘Amukan’ polis itu bukan hanya sekitar Dataran Merdeka tetapi umpama kumpulan ‘kongsi gelap’ mereka masuk ke lorong-lorong belakang sehingga ke Pudu Sentral dan jalan Tuanku Abdul Rahman, seolah-olah lapar, mencari ‘habuan’.

Persoalannya siapakah ‘dalang’ disebalik tindak-tanduk polis itu? Kerana sesungguhnya sebagai orang bawahan penjawat awam yang berpakaian seragam, pasukan keselamatan polis diraja Malaysia, tidak akan berani melakukan sewenang-wenangnya, kecuali ada arahan dari pihak atasan!

Tiada ulasan: