Isnin, 9 April 2012

Bersih 3.0: Hindraf sepatutnya menyertai kaum lain dan berjuang menjadikan Malaysia lebih baik

Mathias Gomes, Malaysia Chronicle


Ia adalah sedih untuk mendengar bahawa Hindraf tidak akan mengambil bahagian dalam Bersih 3.0, jika Pemimpin Pakatan tidak menghadiri mesyuarat yang dianjurkan Hindraf untuk menggariskan kesengsaraan India semasa 100 hari membentuk Kerajaan Persekutuan yang baru. Pernyataan sedemikian hampir mencerminkan pandangan Perkasa, dan hanya Perkasa, setakat ini, telah meminta pihak polis untuk menghentikan perhimpunan tersebut. Nampaknya ada hubungan antara kedua-dua itu?

P Uthayakumar, pemimpin de facto Hindraf, kerana mementingkan diri sendiri telah mengahwini NGO Parti Hak Asasi Manusianya dan itu mengurangkan peluang Hindraf untuk hidup. Adakah Hindraf masih relevan? Dan kepada siapa? Atau ia wujud semata-mata untuk memberi kredibiliti kepada HRP? Ini adalah satu soalan yang Uthaya dan pasukan HRPnya perlu jawab dan maklumkan kepada semua rakyat Malaysia berketurunan India, kerana dengan mana-mana cara pun, masyarakat dikaitkan kepada Hindraf dengan hubungan khas (Pasam).

Pasam

Dan tiada siapa yang boleh menafikan bahawa Pasam wujud. Ia adalah ikatan istimewa yang menarik beribu-ribu orang pada hari itu pada 25 November, 2007 untuk berkumpul dan membantah pentadbiran Badawi kerana tidak lebih membantu kaum India. Dansehingga hari ini, hampir semua kaum India dari seluruh jurang politik masih menyokong Hindraf. Mereka tidak akan lupa laungan Makkal Shakti yang dicipta oleh Hindraf yang membantu mewujudkan Tsunami Politik 2008.

Kerajaan BN tidak dapat menerima faktor-rasa-baik bahawa Hindraf telah merebak ke semua rakyat dalam negara dan ini termasuk bukan India. Pada akhirnya, mereka mengharamkan Hindraf, sama seperti mereka mengharamkan Bersih 2.0, tetapi itu tidak menghalang Hindraf atau orang mereka daripada mempermainkan Kerajaan BN.

Pada akhirnya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak terpaksa cepat merampas Makkal Shakti dan mendaftarkannya sebagai sebuah parti politik yang dijalankan oleh seseorang yang secara terbaiknya boleh digambarkan sebagai "Pengkhianat" kaum India. Ia adalah RS Thanenthiran yang menerajui Makkal Shakti Najib. Ini menyebabkan perpecahan besar-besaran di kalangan Lima ISA -atau lima penganjur utama perhimpunan Hindraf. Semua mengikut haluan sendiri, itulah apa yang kerajaan pemerintah mahu dan rancangkan pada masa itu.

Kenapa kaitkan Hindraf dengan keputusan HRP?

Apabila Uthaya berkata beliau akan menunggu hasil dari Pakatan Rakyat untuk memutuskan penyertaan Hindraf dalam perhimpunan Bersih 3.0, hujah beliau penuh kekurangan. Dia mesti faham bahawa Bersih tidak terlibat dalam politik dan tidak ada sebab untuk melibatkan Pakatan Rakyat ke dalam hujah beliau melainkan jika dia mempunyai agenda tersembunyi (udang di sebalik batu).

Sedih untuk mengatakan bahawa semua ahli politik mempunyai agenda ini, jadi ia tidak menghairankan jikaUthaya mesti memahami sentimen kaum India dan mengikutinya. Jika dia menggunakan topi Hindraf, maka dia mesti bertindak sebagai sebuah NGO dan mementingkan motif sebenar Hindraf dahulu. Dalam HRP dia boleh bertindak sebagai seorang ahli politik dan mempunyai pelbagai taktik untuk menipu dan membohongi rakyat. Itu adalah pilihan beliau dan rakyat tidak akan tersinggung tetapi sebagai ketua Hindraf, beliau mesti mempunyai hanya satu muka untuk meyakinkan rakyat bahawa dia juga tidak terlibat dalam politik dalam membuat keputusan. Aneh kerana Uthaya boleh tidak terlibat dalam politik kerana dia mengaku apabila dia mengetuai sebuah organisasi politik, HRP.

Bersih 3.0 mungkin seolah-olah menyokong Pakatan Rakyat tetapi itu adalah kerana kononnya "Sebab" mereka adalah sama. Kedua-duanya mahu pilihanraya yang bebas dan adil, manakala Kerajaan BN tidak mahu mengubah apa-apa langsung. Jadi secara semula jadi kedua-duanya menentang dasar BN dalam aspek ini dan ia akan menjadi agak sukar untuk memisahkan mereka kerana mereka mempunyai kefahaman dan pandangan yang sama berkenaan membersihkan proses pilihanraya.

Uthaya mesti mengubah cara nya dan tidak cuba untuk menjadi peniru Perkasa, terutamanya jika dia mahu Hindraf untuk menjadi relevan lagi. Beliau harus sedar bahawa dia dan adiknya Waythamoorthy adalah halangan utama kepada kredibiliti Hindraf.

Lupakan ‘penghalang’, bersatu dengan kaum lain menjadikan Malaysia lebih baik

Bagi orang India pula, mereka perlu ingat bahawa pemimpin datang dan pergi. Ramai yang telah bertukar menjadi pengkhianat dan mengkhianati masyarakat. Perkara yang paling penting adalah bahawa jika kita inginkan sebuah negara Malaysia yang lebih baik, maka kita perlu kekal bersatu untuk mengakhiri pemerintahan BN. Dalam konteks ini, orang Cina adalah sabar dan mereka akan memimpin kali ini.

India Malaysia juga tidak harus berputus asa selepas sumbangan megah mereka pada 2007. Mereka mesti berusaha dan bersama-sama dengan semua kaum hadir pada 28 April untuk BERSIH 3.0. India Malaysia mesti berasa bangga kerana mereka memulakan semuanya hampir 5 tahun yang lalu. Mereka kini harus membantu untuk mengakhirinya, jika tidak berjaya lagi kali ini - masa yang paling penting bagi Malaysia dan rakyat Malaysia daripada semua warna kulit dan kepercayaan.

Saya mahukannya – bagaimana dengan anda? Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: