Jumaat, 30 Mac 2012

PKR Rembau Gesa Umno N9 Mohon Maaf Kepada Guan Eng




SHAH ALAM : Ahli Umno Negeri Sembilan didakwa terlibat di dalam serangan ke atas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, di dalam Himpunan Hijau 2.0 di Pulau Pinang bulan lalu.

Oleh itu Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Rembau mengesa Umno Negeri Sembilan memohon maaf secara terbuka berhubung insiden berkenaan yang mencederakan seorang wartawan akhbar harian Cina, Kwong Wah Jit Poh.

Ketua Cabang PKR Rembau, Badrul Hisham Shaharin mencabar Umno Seremban memohon maaf secara terbuka ke atas insiden itu dan mengambil tindakan disiplin terhadap ahlinya yang terlibat.

Badrul yang turut dikenali dengan panggilan Chegu Bard turut mengemukakan beberapa bukti yang mengaitkan perbuatan ganas tersebut dengan Umno Negeri Sembilan.

Di dalam kenyataan medianya, Badrul Hisham, menyertakan gambar-gambar serangan tersebut yang berlaku pada hari perhimpun Hijau di Georgetown pada Feb 26.

Pada hari itu, Lim dan wartawan tersebut diserang sekumpulan remaja yang menggangu himpunan yang membantah pembinaan loji memproses nadi bumi Lynas Advanced Materials Plant di Gebeng, Pahang.

“Dalam gambar tersebut jelas kelihatan penyerang mengenakan kemeja dan topi tertulis Pemuda Umno Seremban.

“Pada hari yang sama, berdasarkan maklumat yang ada sememangnya pemuda Umno dari Negeri Sembilan berada dan berkumpul dalam program yang turut melibatkan pemimpin Umno Pulau Pinang.

“Selepas program tersebutlah mereka ramai-ramai berkonvoi dan melakukan jenayah serangan gaduh gempar di tempat awam.

“Ini jenayah serius kerana serangan jenayah ini dilakukan kepada Ketua Menteri P.Pinang dalam majlis rasmi.

“Terdapat banyak rakaman boleh disaksikan dalam internet termasuk seperti You Tiub yang jelas penyerang dari Umno ini menjerit perkataan lucah dan menghina bersifat perkauman,” menurutnya lagi.

Tiada ulasan: