Ahad, 6 November 2016

DEMO ADALAH FENOMENA BIASA

shahbudindotcom


Demonstrasi adalah hak rakyat yang boleh dan biasa berlaku di mana-mana di dunia ini. Apabila rasa tak puas hati makin membara, demo adalah caranya untuk rakyat meluahkan apa yang ada di dalam dada mereka.

Di Indonesia, ratusan ribu rakyatnya berhimpun mendesak pengunduran Gabenor Jakarta yang lebih dikenali dengan nama Ahok. Ia tentunya akan terus berlaku dari semasa ke semasa.
 
 
 
 
Di Korea Selatan juga beratus ribu rakyatnya berhimpun mendesak pengunduran Presidennya, Park  Geun-hye  yang didakwa menyalahgunakan kuasa kerana hubungan rapat dengan seorang rakan lamanya.

Di banyak negara lain juga sudah berlaku pelbagai demonstrasi sebelum ini. Jika tiada gangguan atau provokasi, ia pasti berlangsung aman.
 
 
 
 
Apakah di negara kita tidak ada masalah yang hampir serupa atau mungkin lebih parah daripada apa yang berlaku di Indonesia dan Korea?

Jadi, apa masalahnya untuk rakyat turun berhimpun dalam Bersih 5 pada 19 November ini?

Malah, jika mahu diambil kira bertimbunnya isu berkaitan Najib dan Rosmah saja dan ia berlaku di negara lain selain Malaysia, pasti setiap hujung minggu penuh dengan jadual demonya.


Tiada ulasan: