Sabtu, 10 November 2012

Saham Felda menjunam, apa tanggungjawab Najib

Abdul Aziz Mustafa,
 
KUALA LUMPUR: Kerajaan mestilah mengemukakan pelan tindakan untuk menangani kejatuhan saham Felda yang telah menghampiri rekod terendah, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

"Orang yang dilihat paling beria-ia hendak menyenaraikan Felda Global Ventures Holdings (FGVH) sebelum ini ialah (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) sendiri.

"Pandangan dan bantahan yang bertentangan dengan keserakahannya hendak menyenaraikan FGVH tidak dipedulikan langsung," katanya.

Beliau meminta rakyat khususnya para peneroka beramai-ramai mendesak Najib mengambil tanggungjawab ke atas apa yang terjadi ke atas saham Felda kini.

Salahuddin juga kesal kerana kerajaan pimpinan Najib langsung tidak memperlihatkan sebarang daya usaha yang diyakini umum untuk menangani kejatuhan saham Felda itu.

"Rakyat hendak melihat apa perancangan, pelan tindakan dan usaha yang diyakini dari pihak kerajaan untuk menangani kejatuhan saham Felda itu," kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu.

Saham FGVH, tawaran awal awam (IPO) kedua terbesar di dunia tahun ini, dilaporkan telah merosot dalam minggu lepas atas keraguan terhadap pendapatan lemah syarikat perladangan tersebut.

Saham gergasi perladangan itu, yang sepatutnya menjadi durian runtuh kewangan kepada peneroka Felda, diniagakan serendah RM4.59 semalam, sedikit lagi menghampiri rekod terendah RM4.57 yang dicatatkan pada 11 September.

FGVH ditutup pada RM4.63, tujuh sen lebih rendah berbanding pada 1 November dan hanya lapan sen di atas harga IPO.

Bimbang dengan perkembangan yang akhirnya pasti akan memangsakan para peneroka Felda itu, Salahuddin menggesa kerajaan menubuhkan satu panel bebas yang terdiri dari pakar-pakar berkaitan untuk menangani masalah itu.

"Jika panel tersebut ditubuhkan, kita meggesa kerajaan menerima cadangan panel tersebut walaupun merombak pengurusan Felda sekalipun.

"Kita lihat apa yang berlaku itu berpunca dari masalah ketiadaan keyakinan pelabur terhadap saham FGVH," katanya sambil menekankan supaya kerajaan khususnya Perdana Menteri tidak bersikap lepas tangan atas apa yang berlaku itu.

Ramai peneroka mengambil pinjaman untuk membeli saham FGVH dan trend umum penurunan harga saham tersebut sejak penyenaraiannya pada 28 Jun apabila ia mencecah rekod tinggi RM5.46, dijangka akan memangsakan mereka walaupun beberapa langkah diambil oleh Felda untuk menguruskan hutang para peneroka yang terlibat.

Tiada ulasan: