Sabtu, 10 November 2012

'Black Deepavali' menanti penduduk Kg Keretapi

 
Nigel Aw


 
Dengan hanya tiga hari lagi menjelangnya perayaan Deepavali, kira-kira 40 penduduk Kampung Railway di Sentul hari ini mengadakan protes memohon tempat untuk berteduh selepas mereka diusir dari kawasan tersebut.

Ini berikutan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 31 Oktober yang mengarahkan penduduk tersebut mengosongkan tanah itu kerana mereka tidak dapat untuk membuktikan bahawa mereka mendapat kebenaran untuk menduduki kawasan itu.

Bagaimanapun, penduduk kampung yang nenek moyang pekerja merupakan kakitangan keretapi berkata keluarga mereka telah tinggal di situ selama lebih 100 tahun sehinggalah tanah Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) itu diswastakan kepada YTL Corporation pada tahun 1993.

"Apa yang kita mahu hanyalah satu jaminan bahawa kami mempunyai tempat untuk berteduh. Ini mungkin Deepavali terakhir di mana kami masih ada rumah," kata seorang penduduk Darshan Singh yang menyifatkannya sebagai 'Black Deepavali' bagi mereka.

Menurut peguam Abdul Rashid Ismail yang mewakili 101 penduduk tersebut, YTL dan Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar telah janjikan apartmen kos rendah sebagai pampasan.

Bagaimanapun, walaupun selepas perintah pengusiran tersebut, tida ada sebarang dokumen hitam putih bagi memastikan janji tersebut dikotai, katanya.

Tiada ulasan: