Jumaat, 28 September 2012

Bajet 2013: Rumah, kereta murah mungkin jika ketirisan dikurangkan, kata Pakatan


KUALA LUMPURt — Rumah dan kereta yang murah, sistem pengangkutan awam yang lebih baik, pelepasan cukai lebih tinggi dan fokus untuk mengurangkan ketirisan perbelanjaan – tuntut Pakatan Rakyat (PR) kepada kerajaan bagi Bajet 2013 hari ini.

Tetapi masih ada keraguan di kalangan pemimpin pembangkang bahawa perdana menteri (PM), Datuk Seri Najib Tun Razak akan dapat melancarkan apa-apa langkah-langkah jangka panjang yang akan meletakkan Malaysia di landasan yang betul dengan matlamat negara berpendapatan tinggi.

Apabila PM ke Parlimen petang ini, beliau dijangka membawa bersamanya beg bimbit yang penuh dengan janji wang tunai kepada rakyat Malaysia; “bajet pilihan raya” penuh dengan gula-gula sebagai langkah cepat untuk menarik sokongan menjelang pilihan raya umum (PRU) akan datang, yang hanya perlu diadakan tidak lama lagi.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) berkata, bajet sedemikian tidak akan mapan dan tidak meningkatkan tanggungjawab fiskal, sebahagian besarnya kerana isu-isu tadbir urus dan kebertanggungjawaban tidak ditangani.

“Selagi anda tidak bertanggungjawab, pembaziran dan rasuah tidak ditangani, bajet anda tidak boleh dilihat sebagai boleh dipercayai,” kata beliau kepada The Malaysian Insider baru-baru ini.

Beliau berkata bahawa dalam dekad di bawah kepimpinan Barisan Nasional (BN), unjuran dalam bajet jarang diambil serius, kedua-duanya dari segi pertumbuhan ekonomi, unjuran pelaburan atau langkah-langkah untuk menangani defisit.

“Itu, bagi saya, mesti diketengahkan dalam bajet,” katanya.

Bekas menteri kewangan itu berkata, kerajaan perlu memastikan terlebih dahulu bahawa rangka kerja asas Bajet 2013 adalah untuk memastikan perbelanjaan cekap dan mencegah kebocoran, sebelum memutuskan untuk melancarkan langkah-langkah yang bermanfaat kepada rakyat Malaysia.

“Saya mahu bajet bertanggungjawab, yang serius menangani isu-isu melibatkan orang ramai.

“Apabila anda menganggap ini kerangka utama, secara semula jadi, isu-isu pembasmian kemiskinan datang bersama-sama kerana terdapat banyak pembaziran pada masa ini.

“Anda mesti melihat isu-isu melibatkan golongan miskin, perumahan awam adalah isu utama dan tentu saja isu harga di mana terdapat monopoli ke atas harga barangan keperluan seperti gula dan beras,” katanya.

Anwar, yang juga pemimpin de facto PR, semalam telah melancarkan bajet “alternatif” pakatan, yang berjanji untuk meningkatkan pendapatan boleh guna rakyat Malaysia melalui dasar bahawa Najib dan orang-orangnya dalam BN telah kritik kerana dikatakan populis semata-mata.

Dalam bajet alternatif PR, pembangkang persekutuan menggariskan rancangan untuk mengurangkan harga kereta dengan mengurangkan duti eksais, memansuhkan tol dan mengetepikan pinjaman pelajar, berkata langkah-langkah ini membantu mengurangkan beban hutang ke atas rakyat Malaysia.

Untuk mendapatkan gambaran lebih dekat tentang apa yang pemimpin-pemimpin berharap untuk melihat dalam Bajet 2013, The Malaysian Insider telah ditemubual beberapa ahli parlimen PR dan mesra PR tentang senarai hasrat peribadi bajet mereka.

Pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli

“Saya mahu kajian cukai banding untuk mencerminkan tahap pendapatan semasa. Pada masa ini, pengurus pertengahan dan eksekutif pertengahan dikenakan cukai pada kadar cukai tertinggi (bagi mereka yang berpendapatan RK150, 000 di atas), sama seperti lelaki terkaya di negara ini.

“Saya ingin melihat penubuhan lembaga perumahan kebangsaan bagi mengendalikan perumahan mampu dimiliki. Saya mahu melihat penubuhan serupa dengan HDB di Singapura kerana saya benar-benar percaya perumahan untuk orang ramai tidak harus dibiarkan kepada pasaran.

“Saya ingin melihat pengurangan dalam duti eksais kereta sebelum mereka benar-benar dihentikan. Adalah sukar dipercayai bahawa rakyat Malaysia perlu menderita banyak kerana cukai.”

Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh, ahli parlimen Kuantan 

“Saya ingin melihat bajet yang gender responsif (GRB). Saya akan melihat apakah cadangan untuk mengatasi halangan dalam melaksanakan GRB khususnya masalah yang berkaitan dengan pengumpulan data dan kekurangan data mengikut pecahan jantina.

“Saya ingin melihat bajet yang menggalakkan dasar hijau, serta pembangunan mapan. Saya harap akan ada lebih banyak insentif untuk menggalakkan lebih banyak syarikat mengguna pakai dan mengamalkan dasar hijau.

“Saya ingin melihat bajet untuk reformasi parlimen. Untuk mengamalkan prinsip pemisahan kuasa dalam erti kata sebenar, Parlimen harus diberi peruntukan bajet, bukan sahaja untuk menaik taraf infrastruktur fizikal tetapi juga untuk penyelidikan, pembentukan jawatankuasa serta kemudahan sandaran yang boleh mengurangkan status Parlimen kita. “

Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin, ahli parlimen Ampang

“Saya ingin melihat dasar perumahan baik bagi perumahan kos rendah untuk golongan miskin – perumahan awam minimum yang menawarkan tiga bilik tidur, ruang tamu yang munasabah dan dapur.

“Saya mahu melihat lebih banyak sekolah berasrama penuh untuk kanak-kanak perempuan terutamanya di kawasan luar bandar di Sabah dan Sarawak. Sediakan pendidikan untuk mereka lebih selamat dan terjamin.
“Saya ingin melihat sistem pengangkutan awam lebih baik – bas yang dinaik taraf, pengangkutan lebih sistematik.”

Timbalan pengerusi DAP, Dr Tan Seng Giaw, ahli parlimen Kepong 

“Oleh kerana terdapat kelembapan ekonomi di Amerika Syarikat, krisis kewangan di EU, pertumbuhan perlahan di Jepun dan China, Bajet perlu memperuntukkan lebih bagi projek-projek infrastruktur. Peruntukan untuk pendidikan tidak harus dikurangkan secara drastik dan peruntukan untuk golongan miskin dan kurang upaya perlu dikekalkan.”

Naib pengerusi DAP, M. Kulasegaran, ahli parlimen Ipoh Barat

“Tiga perkara saya berharap untuk melihat perubahan sebenar adalah:

a) Semua sekolah Tamil akan dibantu sepenuhnya. Sekarang, daripada 523 buah sekolah Tamil, 370 sekolah dikategorikan sebagai dibantu sebahagiannya. Sekolah-sekolah ini mengalami masalah kewangan dan sentiasa perlu untuk mengumpul dana.

b) Mengkaji semula Akta Pekerjaan dan seterusnya memberi manfaat menjana pekerja. Terdapat keperluan untuk dilaksanakan kerana ramai yang diberhentikan kesusahan kerana secara tiba-tiba kehilangan pekerjaan.

c) Pelepasan cukai perlu ditambah. Pada masa ini, pelepasan cukai adalah RM6000 setiap individu di mana Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan premium Insurans dilompokkan. Pelepasan cukai berasingan ke atas caruman KWSP dan premium insurans perlu dipertimbangkan.

Timbalan setiausaha agung DAP Datuk Ngeh Koo Ham, ahli parlimen Beruas, Adun Sitiawan

“Saya ingin melihat bahawa Permit Kelulusan (AP) bagi kenderaan diimport dikeluarkan pada nilai pasaran supaya kerajaan boleh mengumpul tambahan RM4 bilion dari 100,000 AP yang dikeluarkan setiap tahun jika ia mahu untuk mengekalkan dasar harga kereta tinggi.

“Saya ingin melihat sistem pengangkutan awam yang lebih baik.

“Akhirnya, wang perlu dibelanjakan untuk menaik taraf universiti kita kepada piawaian bertaraf dunia.”
Pengerusi DAP Sarawak, Wong Ho Leng, ahli parlimen Sibu

“Saya ingin untuk melihat langkah-langkah yang boleh dilaksanakan secara serius menentang rasuah. Rasuah adalah musuh nombor satu kita. Rasuah adalah punca semua masalah, sama ada mereka dalam pentadbiran kerajaan, polis dan kehidupan seharian.

“Saya ingin untuk melihat rumah yang lebih murah. Dalam semua bandar-bandar dan bandar-bandar, harga hartanah telah menjadi tidak tertanggung. Kita mesti memastikan semua orang mempunyai bumbung di atas kepala mereka.

“Berikan Sarawak dan Sabah tempat yang sah dan autonomi. Jangan pinggirkan negeri-negeri tetapi layan kami sebagai rakan kongsi yang sama, bukan sekadar negeri berasingan”

Naib pengerusi DAP Selangor, Charles Santiago, ahli parlimen Klang

“Meningkatkan pengeluaran makanan dengan pandangan mengenai keselamatan makanan. Harga makanan telah melonjak lnaik pada tahun lepas, dan akan meningkat pada bulan-bulan akan datang. Kerajaan perlu untuk menggalakkan pengeluaran makanan dalam negeri untuk menurunkan harga.

“Menggalakkan ekonomi hijau. Kita perlu bergerak dari pengeluaran massa kepada ekonomi hijau. Ini memerlukan lebih banyak dana untuk pengangkutan awam, penggunaan panel solar tenaga angin dan lebih banyak kursus di universiti-universiti tempatan tentang ini.

“Hasrat terakhir saya adalah bagi kerajaan untuk membiayai hak asasi manusia dan kumpulan alam sekitar dengan dana yang dikeluarkan melalui SUHAKAM.”

Ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Dr Dzulkefly Ahmad, ahli parlimen Kuala Selangor 

“Hasrat saya adalah bagi kerajaan untuk menghentikan kronisma, rasuah dan ketirisan dan untuk menghentikan defisit bajet selama 14 tahun. Mereka harus tahu mengapa ... Umno-BN perlu mengubah cara mereka atau jika mereka kejam dan tidak bertaubat, mereka akan diubah oleh Rakyat. “

Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS, Aiman Athirah

“Saya ingin melihat pelan pembangunan berteraskan rakyat untuk negara, memulihkan aktiviti pertanian dan perladangan sebagai asas ekonomi negara dan program berkebajikan di semua peringkat kerajaan.”

Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Hassan Tantawi

“Saya mahu melihat taburan kekayaan negara yang lebih seimbang serta satu pelan yang lebih menyeluruh ke arah pembasmian kemiskinan.

“Saya mahu melihat ekonomi Malaysia yang lebih mesra belia, bajet yang menangani keperluan dan masa depan anak muda kita sebagai cadangan untuk menggalakkan keusahawanan di kalangan belia dalam pelbagai sektor.”

Ketua Wanita Parti Progresif Sabah (SAPP), Melanie Chi, Adun Luyang

“Pertamanya, kerajaan persekutuan mesti adil kepada rakyat Sabah dengan memberi kita infrastruktur asas setanding (jalan raya yang baik, bekalan air bersih, bekalan elektrik yang boleh dipercayai, kualiti perubatan dan kemudahan kesihatan, hanya untuk menamakan beberapa yang penting). Jurang ketidaksamaan antara Sabah dan seluruh negara harus dikecilkan.

“Kedua, serius memberi Sabah insentif yang diperlukan untuk menggerakkan ekonomi negeri.
“Akhirnya, kerajaan mesti tampil dengan langkah-langkah fiskal yang lebih baik untuk membetulkan dan memperbaiki kedudukan kewangan Malaysia.”

Tiada ulasan: