Jumaat, 2 Mac 2012

Tahanan ISA ditanya tentang M'kini

MALAYSIA KINI

Seorang bekas tahanan ISA, Badaruddin Ismail berkata beliau telah ditanya mengenai perkara yang tidak berkaitan dengan tuduhan ke atasnya, termasuk mengenai portal berita Malaysiakini ketika beliau ditahan pada 2001.

Badaruddin ketika memberi keterangan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam berkata, polis juga telah menyoal beliau mengenai hubungannya dengan wartawan Malaysiakini.

badaruddin ismail pak dinKatanya, polis telah bertanya sekiranya beliau kenal perwatakan, kecenderungan politik dan kepercayaan, selain sumber pembiayaan Malaysiakini, katanya yang merupakan anggota sekretariat badan pemerhati hak asasi Suaram ketika itu.

Selain itu, polis turut bertanya mengenai pemimpin di dalam Suaram, Parti Keadilan Nasional pada masa itu dan juga mengenai perhimpunan Black 14, katanya.


Polis juga bertanya mengenai bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan polis cuba memberitahunya bahawa Anwar merupakan "ejen asing" dan seorang yang tidak bermoral, katanya.

Badaruddin merupakan salah seorang daripada lima orang plaintif dalm kes tuntutan deklarasi bahawa penahanan mereka mengikut Seksyen 8 dan Seksyen 73 ISA itu tidak mengikut perlembagaan.

Dalam saman tersebut, plaintif berkenaan turut menuntut kerugian untuk satu jumlah yang tidak dinyatakan.

Beliau juga merupakan salah seorang daripada pemimpin reformasi yang ditahan pada 2001 atas dakwaan berhubung cubaan mengguling kerajaan dengan kekerasan.

Turut ditahan pada waktu itu ialah Tian Chua, Raja Petra Kamaruddin, Hishamuddin Rais, N Gobalakrishnan, Ezam Mohd Nor, Lokman Adam dan Badrolamin Bahron.

Tiada ulasan: