Khamis, 15 Mac 2012

The Star putar belit laporan sendiri tentang Guan Eng dan SM Mohamed Idris

Roketkini.com



GEORGE TOWN: The Star telah memanipulasi dan memutar belit laporan medianya sendiri untuk memberi gambaran palsu bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng telah melakukan serangan peribadi terhadap Presiden CAP, SM Mohamed Idris.

Pegawai Khas kepada Ketua Menteri, Zairil Khir Johari berkata, Guan Eng telah dituduh melakukan serangan peribadi terhadap Mohamed Idris dengan memanggilnya “orang tua”.

Menurutnya, kenyataan itu tidak benar dan mengelirukan, kerana mengikut laporan The Star pada 8 Mac 2012, Ketua Menteri telah dipetik berkata, “SM Mohamed Idris adalah seorang yang tua dan dihormati”.

“Dalam konteks yang penuh dan betul, adalah jelas bahawa Ketua Menteri telah memberi penghormatan kepada seorang warga tua.

“Malangnya, pemimpin-pemimpin BN sudah mula menyerang Ketua Menteri atas sebab beliau telah (dilaporkan oleh The Star) memanggil Mohamed Idris “orang tua”, tanpa mengambil kira kenyataan lanjutannya bahawa beliau adalah seorang yang “dihormati”.

“Yang lebih mengejutkan pula, The Star enggan melaporkan dengan penuh kenyataan Ketua Menteri yang terbaru dalam suratkhabarnya pada 14 Mac 2012,” katanya dalam satu kenyataan.

Zairil menjelaskan, tindakan The Star yang sengaja tidak menyiarkan kenyataan penuh Ketua Menteri bahawa SM Mohamed Idris adalah seorang yang “dihormati” dan kemudiannya menyindir bahawa Ketua Menteri telah menggunakan ayat yang tidak pernah beliau gunakan, seperti “orang yang hilang ingatan”, bukan sahaja bercanggah dengan laporan-laporan sebelumnya tetapi adalah tidak beretika langsung.

Menurutnya, The Star juga telah memilih hanya untuk melaporkan secara ringkas kenyataan akhbar Ketua Menteri semalam berkenaan dengan proses rundingan umum yang dijalankan oleh Kerajaan Negeri dalam cadangan 4 projek infrastruktur untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas di bahagian pulau.

Katanya, projek-projek berkenaan adalah pembinaan terowong bawah laut 6.5km dari Gurney Drive ke Bagan Ajam (berdekatan dengan Butterworth), jalan 15km yang akan menghubungkan Tanjung Bungah dengan Teluk Bahang, jalan pintas 5km dari Gurney Drive ke Lebuhraya Tun Dr Lim Chong eu serta jalan pintas 5km dari Bandar Baru Air Itam ke Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu.

Tambah beliau, Ketua Menteri telah menjelaskan secara terperinci bagaimana 4 projek infrastruktur ini akan memainkan peranan penting dalam pembangunan ekonomi Pulau Pinang, serta bagaimana beliau telah meminta pandangan umum dan berunding dengan NGO-NGO seperti CAP, yang telah diwakili oleh Rudhrapathy Vijayala (Ravi).

Jelasnya lagi, CAP bukanlah satu-satunya organisasi yang membantah 4 projek infrastruktur tersebut kerana Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin juga menentang pembinaan terowong bawah laut dari Gurney Drive ke Bagan Ajam, dalam kenyataannya pada 17 November 2011.

Namun begitu, Zairil berkata, maklum balas daripada orang ramai di Pulau Pinang, khususnya mereka di Gurney Drive dan SPU, telah menunjukkan bahawa majoriti menyokong dan menghendaki supaya projek-projek infrastruktur ini diteruskan.

“Walau pun NGO-NGO seperti CAP mempunyai hak untuk berbeza pendapat dengan proses rundingan umum yang dijalankan oleh Kerajaan Negeri, Ketua Menteri percaya bahawa perbezaan pendapat ini harus disuarakan secara sopan.

“Oleh itu, Ketua Menteri telah memberi jaminan bahawa beliau masih akan menjemput NGO-NGO seperti CAP untuk pusingan kedua rundingan umum apabila reka bentuk, pemilihan laluan dan kajian kesan alam sekitar untuk projek terowong bawah laut dijalankan pada tahun ini, ujarnya.

Jelas beliau, dalam proses pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang, kerajaan BN tidak pernah melakukan rundingan umum seperti yang dilakukan oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

“Pun begitu, Kerajaan PR Pulau Pinang telah dikutuk dengan teruk kerana menjalankan proses yang lebih telus dan bertanggungjawab berbanding dengan kerajaan negeri BN sebelum ini,” katanya. – Roketkini.com

Tiada ulasan: