Rabu, 14 Mac 2012

Kontraktor pertikai tindakan Kementerian Pertahanan

MALAYSIA KINI
Sekumpulan kontraktor Bumiputera kelas A di Perlis mempertikaikan tindakan Kementerian Pertahanan yang mengiklan semula tender bagi cadangan pembangunan semula Kem Regimen Sempadan dan Skuadron Medan Jurutera (Kem Oran) di Kangar meskipun iklan yang sama pernah dikeluarkan pada Mei tahun lalu.

Jurucakap kumpulan itu, Amir Effendy Hashim berkata sebelum ini tender itu hanya terbuka kepada kontraktor Bumiputera kelas A di Perlis dan sebanyak 14 kontraktor telah mengambil bahagian dalam tender yang ditutup pada Jun tahun lalu.

Bagaimanapun menurutnya setelah menunggu begitu lama tanpa sebarang jawapan, mereka telah mengirim surat kepada kementerian itu dan salinannya kepada Menteri Besar Perlis Datuk Seri Dr Md Isa Sabu pada 12 Januari lalu.

Amir Effendy berkata mereka bukan sahaja tidak menerima maklum balas daripada kementerian itu malah amat terkejut apabila mendapati iklan tender yang pernah dikeluarkan pada Mei tahun lalu telah diiklan semula dengan turut menawarkan kontraktor Bumiputera kelas A dari Kedah dan Pulau Pinang menyertainya.

"Kami terkilan dengan tindakan ini seolah-olah kami tidak berupaya melakukan kerja-kerja itu sehingga kementerian mengiklan semula tender yang sama dan membuka ruang kepada kontraktor negeri lain," katanya malam tadi setelah mengadakan pertemuan dengan para kontraktor Kelas A Perlis di Kangar.

Menurutnya iklan tender yang pernah dikeluarkan pada tahun lalu telah diiklankan semula pada 12 Mac lepas dan lawatan tapak pada 15 Mac 2012 (Khamis) manakala tarikh tutup penyerahan dokumen pada 4 April.

"Kami telah berbelanja besar menyediakan dokumen bagi mendapatkan kerja berkenaan termasuk berulang-alik ke kementerian dan penantian kami begitu lama amat menghampakan kerana tender itu diiklankan semula," katanya.

Beliau berharap Kementerian Pertahanan memberi pertimbangan wajar termasuk mengecualikan bayaran dokumen tender sebanyak RM5,500 selain mengekalkan syarat terdahulu iaitu tender berkenaan hanya terbuka kepada kontraktor kelas A Perlis.

"Mengapa kami perlu membayar semula kos RM5,500 sedangkan kami telah membayarnya sebelum ini atas tender yang sama," katanya.

Amir Effendy berkata mereka juga akan membuat lawatan tapak seperti yang dikehendaki meskipun terpaksa bersaing dengan kumpulan kontraktor yang jauh lebih besar dari negeri-negeri lain.

"Kami sentiasa berharap projek-projek di Perlis dianugerahkan kepada kontraktor dari negeri ini kerana kami juga berhadapan dengan pelbagai sekatan apabila cuba mencari peluang di negeri lain," katanya. Bernama

Tiada ulasan: