Isnin, 12 Mac 2012

Enggan kemuka lesen: Inkuiri tanah adat terjejas

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) yang menyiasat dakwaan pencerobohan dalam hak-hak tanah adat kaum pribumi menghadapi masalah dengan syarikat-syarikat pembalakan yang enggan mengemukakan lesen pembalakan mereka.

NONELesen itu, kata Pesuruhjaya Suhakam Jannie Lasimbang, adalah penting dalam mencari parameter di mana syarikat-syarikat balak berkenaan dibenarkan untuk menjalankan aktiviti pembalakan mereka.

"Saya tidak mahu menamakan sebarang syarikat tetapi terdapat beberapa percanggahan, kami mahu periksa lesen mereka dahulu, untuk melihat sama ada ia bukan lesenterhad, yang tidak termasuk tanah adat.

"Adalah sukar jika kita tidak dapat melihat lesen itu, kita hanya terpaksa bergantung kepada jabatan tanah dan ukur," katanya ketika dihubungi.

Menurut Lasimbang, mengikut konvensyen, lesen membalak mesti mempunyai syarat-syarat yang melindungi orang tanah orang asli seperti yang memerlukan kajian dan rundingan awam sebelum sesuatu projek boleh dimulakan.

NONESiri pertama pendengaran awam bermula di Serian, Sarawak, pada 27 Feb dan akan berakhir di Miri denagn pendengaran yang dijadualkan pada 12-14 Mac.

Siasatan itu adalah sebagai respons kepada 1,098 aduan yang diterima oleh suruhanjaya itu mengenai pencabulan tanah hak tanah adat pribumi sejak tahun 2002

Tiada ulasan: