Khamis, 15 Mac 2012

Beri bukti Najib belanja sendiri majlis peribadi

Muhammad Faizal,

SHAH ALAM: Jingga 13 membuat dua laporan berhubung pembabitan Pejabat Perdana Menteri (PMO) terhadap dua program peribadi Datuk Seri Najib Razak iaitu pertunangan anakanya dan sambutan hari jadi.

Ketua Koordinatornya, Fariz Musa memberitahu laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dibuat apabila tiada bukti kukuh menunjukkan ia dibiayai sendiri Najib seperti mana yang dinyatakan oleh PMO mahupun pihak Hotel Shangri-La.

"Apa yang kami perolehi dan mengikut 'Banquet Event Order' (BEO) ia dialamatkan serta dibiayai oleh PMO, walaupun ada penafian dari kedua-dua pihak sama ada PMO mahupun hotel," jelasnya.

Tambahnya, kalau betul ia dibiayai oleh Najib sendiri kenapa pada BEO tersebut meletakkan nama Pejabat Perdana Menteri serta 'Majlis Pejabat Perdana Menteri' dan akaun serta bilnya adalah dihantar ke PMO bukannya atas nama Najib.

"Seperti mana majlis pertunangan anak perempuannya sebelum ini, PMO hanya membuat penafian tanpa disertakan bukti jelas.

"Kita mahu Najib tampil buat pengakuan sendiri terhadap kedua-dua program peribadinya itu bersama-sama dengan dokumen yang kukuh bahawa ia dibiayai sepenuhnya oleh beliau sendiri," katanya kepada media di perkarangan lobi SPRM di sini, hari ini.

Fariz berkata, integriti dan kreadibiliti Najib sebagai Perdana Menteri dipertikaikan oleh seluruh rakyat terhadap sikap yang ditonjolkan bukan sahaja berlaku unsur salahguna kuasa tetapi juga penyelewangan wang rakyat terhadap perbelanjaan mewah peribadi.

"Kalau betul Najib mengeluarkan duitnya sendiri kita ingin tahu dari mana beliau memperolehi wang tersebut yang mencecah setengah juta ringgit.

"Jika ada syarikat mahupun individu yang menaja mereka perlu tampil membuat pengakuan kerana kita tidak mahu dana awam digunakan sewenang-wenangnya oleh kerajaan," sambung beliau lagi.

Tiada ulasan: