Jumaat, 2 November 2012

Johor: Pendapatan turun, projek kucar-kacir

Abdul Aziz Mustafa,

(Salahudin bakal bertanding di Johor)


KUALA LUMPUR: Johor bukan sahaja mengalami penurunan pendapatan, malah projek mega di negeri itu pula gagal dan kucar-kacir, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

"Laporan Ketua Audit Negara menyatakan pendapatan Johor turun 18 peratus pada 2011.

"Itu penurunan pendapatan, sekarang pula projek Hab Petroleum Asia pula kucar-kacir apabila Asia Petroleum Hub Sdn Bhd (APH), dibubarkan," katanya.

Salahuddin juga mempersoalkan status tanah yang menjadi tapak tanah projek tergendala itu dimajukan.

"Adakah tanah itu masih milik kerajaan Johor atau sudah dipindahmilik kepada pihak berkenaan?

"Jika dipindahmilik, berapakah hasil yang diperolehi kerajaan Johor dari tanah tapak tersebut," katanya.

Jika tidak dipindahmilik dan tanah tapak itu masih menjadi milik kerajaan Johor, kata Salahuddin, adakah kerajaan Johor pernah mengambil daya usaha untuk mendapatkan pegangan ke atas projek itu sebelum ini?

Ahli Parlimen Kubang Kerian itu jua meminta penjelasan kerajaan apakah daya usaha yang diambil untuk memastikan rakyat tidak dibebankan untuk menyelamatkan projek Hab Petroleum Asia itu.

"Biasalah projek kroni Umno, akhirnya rakyat yang akan terpaksa menanggung kos kegagalan mereka," kata Salahuddin.

Baru-baru ini, APH dibubarkan atas perintah mahkamah berikutan petisyen yang difailkan oleh pemberi kreditnya, QI-PMC Sdn Bhd.

Projek Hab Petroleum Asia disifatkan oleh sebahagian pemerhati sebagai skandal Zon Perdagangan Bebas Pelabuhan Kelang (PKFZ) kedua apabila gagal disiapkan walaupun kos asal RM1.4 bilion telah dihabiskan.

Berikutan kegagalan untuk menyiapkan projek itu, RM2 bilion lagi ditagih untuk menyiapkan projek hab petroleum di Tanjung Bin, Johor itu.

Selain dibelenggu lebihan kos dan kelewatan, masalah lebih besar dihadapi apabila CIMB Bank Bhd menarik diri selepas menyuntik RM830 juta.

Projek itu sepatutnya siap pada 2009 itu melebihi nilai asal RM1.4 bilion yang dirancang, termasuk kos faedah dan dianggarkan RM2 bilion lagi diperlukan untuk menyelesaikannya.

Tahun lalu, dilaporkan projek itu hanya siap kira-kira 60 peratus.

Tiada ulasan: