Isnin, 12 Mac 2012

Walau dalam perletakkan jawatannya, Sharizat menipu rakyat - Surendran

N Surendran


Saya merujuk kepada kenyataan Menteri Kabinet Shahrizat Jalil hari ini bahawa dia akan meletakkan jawatan sebagai menteri pada 8 April apabila kuasa senatornya tamat. Pengumuman ini adalah satu percubaan terang-terangan untuk menipu rakyat supaya berfikir bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib dan BN telah mengambil tindakan tegas ke atas skandal NFC, dan Shahrizat telah bertanggungjawab diatas perlakuannya.

Menurut Artikel 43 Perlembagaan Persekutuan, para menteri perlu dilantik dari ahli Dewan Rakyat atau Dewan Negara. Kerana tempoh Shahrizat sebagai senator berakhir pada 8 April, jawatan menterinya juga mesti berakhir mengikut Perkara 43. Oleh itu bagaimana Shahrizat boleh membuat kenyataan yang dia akan meletak jawatan pada 8 April? Malah, dia tanpa perasaan malu telah berpaut pada jawatan menteri itu sehingga saat akhir.

Tiada kesungguhan untuk menghukum perasuah

Sungguh berat skandal NFC dan Shahrizat sepatutnya sudah lama meletak jawatan. Najib dan Shahrizat sepatutnya berpegang pada prinsip tanggungjawab menteri dan accountabilti yang merupakan aspek penting dalam kerajaan demokrasi berparlimen. Sekali lagi, Umno BN telah mengenepikan amalan demokrasi yang sebenar dan prinsip-prinsip tadbir urus yang baik.

Kami juga terkejut bahawa Shahrizat Jalil akan masih memegang jawatan sebagai Ketua Wanita Umno. Ini membuktikan bahawa UMNO tidak mempunyai keupayaan, kecenderungan atau kuasa moral untuk mengambil tindakan terhadap pemimpin yang bersalah. Adakah ini kerana begitu ramai pemimpin Umno sendiri sudah terpalit dengan rasuah dan korupsi?

Najib mesti membuktikan bahawa tuntutan reformasi dan tadbir urus yang baik bukanlah slogan kosong yang bertujuan untuk meraih undi semata-mata. Shahrizat wajib pergi sekarang! Najib dan pihak yang berkaitan juga perlu memastikan bahawa tindakan diambil terhadap mereka yang bertanggungjawab akibat kerugian besar yang ditanggung rakyat dalam skandal NFC.

N Surendran adalah naib presiden PKR

Tiada ulasan: