Khamis, 22 Mac 2012

Ramli: Nazri silap tolak perlunya tubuh tribunal

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz silap apabila menolak idea penubuhan tribunal untuk menyiasat Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, kata bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (CCID), Datuk Ramli Yusuff.

ramli yusuff asset declare case 120310 02Beliau rasa apa yang dimaksudkan oleh Nazri apabila beliau berkata perkara tersebut telah dijawab di parlimen, merujuk kepada 'insiden mata lebam' dan bukannya mengenai dakwaan baru terhadap Gani dan Musa.

Ramli (kanan) mendakwa bahawa Gani telah menyalahgunakan kuasanya untuk meminta fail kes yang sangat sulit (cicero), dan memberikannya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (pengganti Badan Pencegah Rasuah).

SPRM, dakwanya lagi, telah digunakan dan menggunakan maklumat tersebut terhadap pemberi maklumat- yang sebelum ini telah membawa polis kepada penangkapan penjenayah - supaya mengubah kenyataan mereka.

Bekas Pengarah CID Kuala Lumpur, Datuk Mat Zain Ibrahim, dalam surat terbukanya pada hari Jumaat, berkata beliau sedia untuk memberi keterangan di hadapan tribunal terhadap dakwaan salahlaku Gani dan Musa dalam kes "mata lebam" yang membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau mendakwa SPRM telah silap mengklasifikasikan kes itu sebagai penyalahgunaan kuasa sedangkan ia sepatutnya sebagai mereka bukti yang didakwanya akan mengaitkan Gani dan Musa.

Tiada ulasan: