Jumaat, 16 Mac 2012

NFC dan Shahrizat: Dilema politik baru bagi Najib dan Umno

Nawawi Mohamad, Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle


Kini yang merupakan kejatuhan RM250juta NFC pernah menjadi sebahagian daripada rancangan besar-besaran oleh ahli dalam Kementerian Pertanian untuk menjadikan Malaysia mencukupi dalam makanan, yang merupakan satu pelan yang baik dan boleh dilaksanakan dan boleh menjadi sangat berjaya. Tetapi malangnya, ia telah dirampas oleh UMNO dan bertukar menjadi skim membuat wang bagi pemimpin-pemimpin elit.

Begitu juga dengan Dasar Ekonomi Baru dan apa jua yang perancang negara setakat ini telah cadangkan bagi kerajaan untuk melaksanakan supaya memberi manfaat kepada negara. Semuanya sama ada telah dirampas oleh UMNO atau diluluskan kepada rakan-rakan BN. Ia adalah kerana sebab-sebab ini kerajaan yang diterajui UMNO dengan kuat melaungkan 'kemajuan', manakala apa yang rakyat benar-benar rasakan ialah 'mundur'.

Dengan sara diri dalam pemakananan, Malaysia akan berupaya untuk menyelamatkan berbilion-bilion dalam jangka masa panjang dan malah menjadi pengeksport makanan bersih. Jika DEB telah dilaksanakan dengan betul dan tekun, matlamat itu telah dicapai sekarang dan dasar itu dimansuhkan. Malaysia boleh menjadi kejayaan yang boleh dicontohi seluruh dunia.

Malangnya, UMNO telah merosakkan semuanya. Bagaimana? Mereka masuk campur, memperdaya, menipu, menyedut keluar dan mencuri segala-galanya yang dapat mereka capai. Ia bukan tanpa sebab UMNO digambarkan sebagai kapal lanun. Maka pencuri di Somalia, berhati-hati - UMNO Mari!

Kes klasik tentang skim-membuat-wang UMNO

Huru-hara NFC adalah satu kes klasik skim membuat wang UMNO yang bergerak lancar sehingga perbalahan dalaman membuat puak-puak yang bertelingkah di dalam UMNO berpaling menentang dan membocorkan rahsia satu sama lain. Dari Presiden Umno, timbalan presiden sehinggalah ke pimpinan atasan belia dan sayap Wanita, mereka semua dengan rela menyokong Shahrizat Jalil - Menteri Wanita dan ketua sayap Wanita –setelah keluarganya menggali 1 lubang besar untuk diri mereka sendiri dengan projek pembiakan lembu Pusat Fidlot Nasional.

Jadi ia tidak menghairankan apabila Shahrizat amat marah apabila rakan-rakan UMNO itu kemudian berpaling belakang mereka ke atas beliau dan keluarganya. Selepas mengkhianatinya, mereka memaksanya dan keluarganya untuk melangkah keluar dan disalahkan sepenuhnya. Ingat, seseorang telah membocorkan maklumat rahsia itu kepada PKR, beberapa orang didalam UMNO menyatakan bahawa ia merupakan seseorang dari kem Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tetapi pada akhirnya dia terpaksa membuat pengunduran tergesa-gesa kerana skandal itu tidak terkawal lagi.

Kemudian seolah-olah untuk menunjukkan rasa terima kasih mereka, UMNO elit yang hipokrit bergegas untuk berterima kasih kepadanya kerana 'pengorbanan' dan semangat murah hatinya dalam menerima tanggungjawab dan tidak menconteng arang kepada mereka di dalam proses tersebut!

Tetapi jika Shahrizat adalah pintar, beliau perlu bertaubat dengan ikhlas dan sepenuhnya. Beliau juga perlu memberitahu tentang ahli elit lain bagi sikap mencuri mereka. Lagipun, dia telah pergi pada Umrah beberapa kali (perjalanan ke Mekah) dalam beberapa bulan lepas sahaja yang penuh tekanan dan dia harus tahu dengan baik bahawa rasuah adalah haram dan dosa di mata Tuhan dan Islam.

Cuba untuk melawan balik

Untuk sementara waktu, Shahrizat cuba untuk melawan balik. Komen terkenal beliau iaitu 'pemimpin BN tidak mempunyai masalah' bertujuan untuk menjauhkan serigala dan kawan-kawan yang bermuka-dua. Tetapi pada akhirnya, ia adalah terlalu banyak bagi elit UMNO untuk mengendalikan. Kesetiaan bukan merupakan kualiti yang mereka ada. Ia adalah wang yang sentiasa menjadi penyebut sepunya mereka. Dan apabila Najib, yang juga Presiden UMNO, mendapati sendiri 'urus niaga' dalam NFC terdedah, dia akhirnya mula bertindak terhadap Shahrizat.

Sebagai seorang peguam terlatih, Menteri Wanita harus memastikan bahawa denai kertas tidak membawa kepadanya dan namanya tidak berada dalam mana-mana dokumen. Tetapi jejak kertas terhadap suami dan tiga orang anaknya adalah terlalu besar untuk ditutup oleh helah biasa UMNO - bukan dengan pilihan raya umum ke-13 bakal datang dan Najib menghadapi risiko dimalukan secara awam jika hubungan Kazakhstan dalam NFC terdedah.

Ingat, Najib telah menyeru kepada orang kuat UMNO bahawa BN hanya boleh menang berdasarkan popularitinya sahaja kerana komponen-komponen individu seperti MCA, Gerakan, MIC dan UMNO sendiri telah hilang kredibiliti mereka dengan rakyat. Ini adalah mengapa dia mesti melindungi dirinya walau apapun - untuk melindungi mereka semua! Bahawa UMNO-BN boleh jatuh dan bersetuju adalah tanda betapa terdesaknya gabungan besar itu telah menjadi!

Lubang Buaya

Seseorang itu mungkin tertanya-tanya, mengapa Salleh Ismail, ketua NFC dan suami Shahrizat, tidak melibatkan pasukan profesional sebenar yang sepenuhnya untuk menguruskan projek. Pengkritik menunjukkan bahawa langkah sedemikian tidak menyokong tujuan mereka. Menguruskan projek itu dengan sendiri, dibantu oleh keluarga sendiri, menjadikan kecurian lebih mudah.

NFC pada akhir hari adalah hanya mesin UMNO yang lain bagi membuat wang. Mencuri adalah agenda utama dengan projek-projek lain yang dilancarkan oleh UMNO termasuk Proton, Malaysian Airlines, Zon Bebas Pelabuhan Klang, Tenaga, Telekom, Pengeluar Kuasa Bebas dan sebagainya. Bagi 5 dekad yang lalu, mencuri telah menjadi kepakaran UMNO. Ia telah menjadi satu seni yang diasah, dengan golongan elit UMNO juga mendapat kemahiran baru – menutup, memantul dan melindungi rakan-rakan mereka yang tergelincir.

Tetapi bagi mereka yang tidak dapat diselamatkan - seperti keluarga Shahrizat - ahli perniagaan kejam ini semua tidak mempunyai perasaan menyesal kerana menarikbalik sokongan mereka. Begitulah hidup dalam lubang buaya.

Pegangan Najib terhadap NFC dibuang

Ia tidak menghairankan bahawa Najib tidak banyak berkata mengenai kes NFC kerana bahagian terakhir berita NFC yang pedas melibatkan pembelian pangsapuri mewah RM1.7juta di Kazakhstan. Anak perempuannya berkahwin ke dalam keluarga politik yang berkuasa di sana dan dia dipercayai telah meluluskan satu memorandum persefahaman antara NFC dan pihak Kazakh ketika beliau melawat negara itu pada lawatan rasmi bulan Jun tahun lepas.

Pertama sekali, perjanjian sedemikian adalah salah di sisi undang-undang kerana NFC tidak mempunyai kuasa untuk melabur di luar negara. Kedua, mengapa Najib,yang juga Menteri Kewangan menutup mata? Adakah dia atau kawan Kazakhnya mendapat sesuatu dari itu? Tidak syak lagi, apa sahaja 'hadiah' yang dia telah dapat di Kazakhstan adalah kecil berbanding dengan suruhanjaya yang dia dituduh merasuah dari kapal selam Scorpene yang dibeli pada tahun 2002, tetapi Najib sedang menghadapi pertempuran hidupnya.

Najib tahu dia mesti memenangi PU-13 dan tidak perlu apa-apa publisiti yang lebih negatif. Sebaliknya, beliau perlu menjadikan dirinya seorang wira dan ini adalah apa yang dia kini cuba menipu rakyat Malaysia untuk percaya. Bahawa dia adalah seorang pejuang rasuah, manakala Shahrizat harus dikasihani dan diampunkan.

Ya, Shahrizat bakal melihat suaminya dan anak-anak disumbat ke dalam penjara. Bagi mereka yang lembut hati dalam UMNO, yang kebanyakannya adalah suri rumah luar bandar, ini mungkin cukup untuk membuat mereka mengambil apron mereka dan berarak ke peti undi dan mengundi untuk BN. Tetapi adakah ia juga akan menipu ahli-ahli bandar dan mereka yang berpendidikan tinggi dalam UMNO? Pastinya, muslihat ini tidak akan berkesan dengan rakyat Malaysia yang lain.

Dilema politik baru – UMNO tidak berdaya menangani rasuah

Jadi, buat masa ini, Najib menganggap bahawa dia telah melakukan perkara yang cukup untuk menyelamatkan UMNO dan menenangkan pengundi. Beliau berharap langkah itu juga akan mengambil angin keluar dari layar PKR dan pengarah strateginya, Rafizi Ramli, yang telah berada di barisan hadapan berkenaan pendedahan yang dibuat terhadap keluarga Shahrizat.

Tetapi di sini, Najib mungkin salah. Sama ada Salleh didapati bersalah dan dipenjarakan atau tidak kurang penting. Perkara yang paling penting di mana rakyat Malaysia prihatin, bagaimana Najib dan kerajaan membersihkan selerak NFC.

Cara di mana keluarga Shahrizat membeli kondominium dan sebuah pasaraya di Singapura dan penjualan firma Singapura yang diperbadankan telah mendedahkan bagaimana elit UMNO menggoyahkan wang negara di luar negara. Rakyat Malaysia kini dahagakan butirannya. Mereka mahu tahu bagaimana ia dilakukan dan apa yang Najib akan lakukan untuk memastikan bahawa wang itu dikembalikan.

Ini sudah tentu meletakkan Najib dalam dilema politik yang baru. Jika dia bermula untuk membersihkan kerajaan dan UMNO, beliau boleh menjangka untuk menghadapi rintangan segera dari puak lain termasuk dari Mahathir Mohamad, bekas Perdana Menteri yang memerintah Malaysia dan UMNO selama 22 tahun. Memandangkan Najib sendiri mempunyai 'bagasi' besar untuk dibawa, ini adalah satu tugas yang dia tidak mungkin dapat selesaikan - dan itu adalah untuk menyaring rasuah. Malah, tidak ada pemimpin UMNO yang dapat menyelesaikannya, walaupun dia tidak mempunyai sebarang ‘bagasi’.

Mereka yang mempunyai bagasi dalam UMNO melebihi orang-orang yang bersih dan mereka akan memastikan bahawa semua percubaan untuk 'mereformasi' Malaysia tidak menjadi. Ini adalah keadaannya dan ini adalah mengapa apabila bekas Perdana Menteri Abdullah Badawi telah ditanya apakah isu utama yang dihadapi Malayia dalam satu temuramah Bloomberg baru-baru ini, Badawi hanya berani untuk menyatakan bangsa dan agama.

Senjata Kemusnahan

Oleh itu, tiada - UMNO atau Najib tidak lagi selamat. Shahrizat adalah kambing hitam yang baik tetapi bukannya kambing hitam yang cukup besar untuk menyerap semua salah laku UMNO-BN. Tambahan pula, tindak balas daripada keluarga Shahrizat dan puak UMNO lain yang tentang pengendalian terbaru Najib mengenai NFC - mendakwa Salleh untuk CBT - masih belum dapat dilihat.

Kejatuhan Cowgate Malaysia kekal sebagai "senjata pemusnah besar-besaran" supaya PKR dan Pakatan Rakyat menggunakan untuk mengalahkan UMNO-BN yang korup dalam PU-13.Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: