Isnin, 12 Mac 2012

Kit Siang: Dasar Umno/BN Punca masalah Perkauman




SHAH ALAM : Pucuk Pimpinan negara di bawah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat menjadi menyebabkan negara menghadapi masalah perkauman dan agama yang teruk.

Penasihat Parti Tindakan Demokratik (DAP) Lim Kit Siang, walaupun negara telah lama merdeka serta pelbagai dasar perpaduan cuba diketengahkan namun masalah perpaduan antar kaum, bangsa dan agama tidak tercapai.

Katanya kegagalan tersebut berpunca dari fahaman politik sempit Umno-BN serta budaya perkauman yang sengaja dihidupkan untuk kepentingan politik.

Katanya, bukan sahaja kaum India dan Cina malah kaum melayu turut merasai perkara yang sama apabila banyak berlaku ketidakadilan terutamanya dalam pengagihan status ekonomi serta sosial.

” Bukan sahaja kaum India tetapi semua kaum termasuk melayu, mereka rasa dipinggirkan oleh Umno dan saya ingat dalam parlimen dua tahun dulu…saya ada menanyakan semua Menteri adakah mereka menyokong konsep 1Malaysia? tetapi apabila saya tanya, tiada siapa pun yang berani menentangnya.

” Adakah kerajaan pimpinan Najib melambangkan 1Malaysia? jika tidak mengapa semua kaum merasakan dipinggirkan oleh Najib,” ujarnya dalam ucapan di di Majlis Makan Malam sempena Sambutan empat tahun pentadbiran PR.

Justeru katanya, Pilihanraya Umum (PRU) ke 13 akan datang rakyat mempunyai kuasa untuk menukar kuasa kerajaan seperti yang berlaku pada tahun 2008.

” Kita mahu mengamalkan negara yang demokrasi yang normal dalam masyarakat, sebagai rakyat kita mempunyai kuasa untuk menukar kerajaan seperti tahun 2008 dan sebagai mengamalkan sistem dua parti, kita akan terus ke Putrajaya serta kita mesti memberi reformasi yang baru kepada Umno-BN.

” Biar Najib jadi Ketua Pembangkang pula dan biarlah Datuk Seri Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri barulah Malaysia akan berubah,” katanya.

Tambahnya, satu cabaran bagi PR dan rakyat untuk memimpin negara akan datang kerana tanpa perubahan
besar dalam PRU 13, masalah dalaman negara yang dipimpin oleh Umno-BN tidak akan selesai.

” PR mahu berjuang untuk membina satu masyarakat di mana semua rakyat tidak kira kaum dan agama mendapat tempat yang sewajarnya dalam tanah air kita,” katanya.

Katanya lagi, Najib sepatutnya memohon maaf kepada PR atas kesilapan yang paling besar dilakukannya pada Kerajaan Negeri Perak dengan merampas kuasa Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin.

” Baru-baru ini beliau memohon maaf atas kesalahan Umno-BN yang lalu, haruskah kita terimanya?
kalau dia ikhlas jujur kita patut terimalah..Tetapi adakah kita tahu beliau memohon maaf untuk apa? jadi dia tidak serius, jujur dan ikhlas,” katanya.

Lim yang juga Ahli Parlimen Ipoh Barat berkata perkara seumpanya sentiasa berlaku dalam Umno-BN seperti apa yang pernah diperkatakan oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, ‘tiada pemimpin Umno yang tiada masalah’.

” Mungkin apa dia kata sebelum ini benar, mana ada pemimpin Umno yang tidak ada masalah, apabila sampai satu masa dia desak untuk letak jawatannya…kita pun berkata mana ada pemimpin umno yang tiada masalah dan itulah yang kita hadapi dinegara kita,” jelas beliau lagi.

Tiada ulasan: