Selasa, 6 Mac 2012

'Hukum pegawai SPR pindah pengundi sebarangan'

Pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang secara tidak sah meluluskan pemindahan pengundi mesti dihukum, kata BERSIH 2.0.

Perkara itu adalah antara lima pindaan kepada Akta Pilihan Raya 1958 yang dicadangkan oleh gabungan reformasi pilihan raya, BERSIH 2.0 dalam memorandumnya kepada Jawatankuasa Parlimen Khas (PSC) mengenai pembaharuan dalam sistem pilihan raya di negara ini.

Memorandum yang diserahkan hari ini, disediakan bersama oleh BERSIH 2.0 dan kumpulan pemantau dan pendidikan pilihan raya, Tindak Malaysia.

Ia termasuk mencadangkan pindaan kepada Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 dan Akta Suruhanjaya Pilihan Raya 1957.

Ketika menerima memorandum itu daripada Pengerusi Bersama BERSIH 2.0 Datuk A Samad Said, pengerusi PSC Datuk Maximus Ongkili yang berkata: "Terima kasih atas input anda. Kami semua menyokong transformasi."

NONESamad membalas: "Peguam kami telah meneliti undang-undang ini dan ini adalah hasilnya. Kami menekankan bahawa pembaharuan ini mestilah dilaksanakan sebelum pilihan raya umum."

Sebelum ini, pihak pembangkang sering-kali mengadu bahawa pengundi dipindahkan dari kawasan-kawasan yang berlainan untuk menukar komposisi atau memberi kelebihan kepada kepada [arti pemerintah.

Memorandum hari ini dibina atas tuntutan untuk reformasi sistem pilihanraya.

Tiada ulasan: