Jumaat, 2 Mac 2012

Bersih 1.0 : Mat Sabu, Tian Chua, Gobalakrishnan Dan 13 Yang Lain Dibicara 9 Hingga 11 Mei Ini

Post Pic

ANTARA POS.COM


KUALA LUMPUR : Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini menetapkan 9 hingga 11 Mei ini untuk perbicaraan kes Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dan 15 yang lain, yang diperintah membela diri terhadap pertuduhan mengambil bahagian dalam satu perhimpunan haram, yang dianjurkan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) pada 2007.
Hakim Datuk Jagjit Singh menetapkan tarikh itu apabila kes berkenaan disebut di hadapan beliau.

Semalam, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Ghazali Cha memerintahkan Mohamad Sabu, Anggota Parlimen Batu Tian Chua, Anggota Parlimen Padang Serai N.Gobalakrishnan dan 13 orang yang lain, membela diri selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap kesemua tertuduh dan mengetepikan keputusan melepas dan membebaskan mereka sebelum ini.
Pada 19 Nov 2010, Mahkamah Sesyen di sini melepas dan membebaskan kesemua mereka daripada pertuduhan utama dan pilihan yang dihadapi mereka.
Bagi pertuduhan utama, Mohamad Sabu, Tian Chua atau nama sebenarnya Chua Tian Chang dan Gobalakrishnan didakwa terhadap pertuduhan utama dan pilihan
iaitu menyertai perhimpunan haram dan mengingkari arahan polis untuk bersurai di beberapa tempat di sekitar ibu negara seperti Jalan Raja Laut, Jalan Istana Baru dan Jalan Tun Perak antara pukul 1 petang hingga 4 petang, 10 Nov 2007.
Turut sama didakwa bagi pertuduhan itu ialah Mohd Zad Abdullah, Mohd Salim Yeslam, Abdul Razali Abdul Rahman, Razali Abdul, Mohd Harith Fathillah, Saleh Mohd Tahir, Azahar Yusop, Sulaiman Ahmad, Taib Abdullah, Mohd Shafie Ismail, Mohd Nazreen Mohd Nasir, Mohd Abi Salam Ariffin dan Ishak Othman.
Bagi pertuduhan utama, mereka didakwa mengikut Sesksyen 143 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum enam bulan atau denda atau
kedua-duanya.
Pertuduhan pilihan pula mengikut Seskyen 27(5)(a) Akta Polis 1967 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 27(8) akta yang sama yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM10,000 dan penjara sehingga setahun.
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Mohd Farizul Hassan Bakri manakala barisan pembelaan diketuai Mohamed Hanifa Maidin.

Tiada ulasan: