Isnin, 5 Mac 2012

Bersiap Sediakah BN Pulau Pinang Hadapi PRU-13?

MALAYSIA CHRONICLE


GEORGE TOWN,-- Di mana-mana sahaja sekarang kita boleh mendengar soalan: "Bilakah pilihan raya umum?" dan ada yang menjawab "Terlalu hampir... the election is just round the corner".

Apakah yang penting dengan tarikh pilihan raya umum ke-13 itu dan kenapa ia menjadi spekulasi?

Sebenarnya hanya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sahaja yang tahu bilakah tarikh pembubaran parlimen bagi memberi laluan kepada pilihan raya umum ke-13 ini sebelum disusuli oleh menteri besar dan ketua menteri bagi membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) pula.

Apa-apapun pilihan raya umum mempunyai tarikh wajib, iaitu sebelum 28 April 2013.

Bagi jentera Barisan Nasional (BN), mereka sebenarnya tidak harus menumpukan bila tarikh pilihan raya tetapi lebih penting daripada itu ialah soalan: "Sudahkah anda bersiap sedia menghadapinya?

Menyingkap soalan Najib di Majlis Makan Malam Perdana di Sungai Petani baru-baru ini, Perdana Menteri bertanya: "Adakah anda semua sudah bersedia hadapi pilihan raya? Bersediakah jika pilihan raya bila-bila masa?".

Soalan itu membawa maksud semua jentera parti haruslah bersiap sedia pada bila-bila masa kerana Pengerusi BN itu pernah menyifatkan pilihan raya umum ke-13 ini adalah pilihan raya luar biasa, BN harus bekerja luar biasa untuk mendapatkan keputusan yang luar biasa.

Di Pulau Pinang, bukanlah sesuatu yang mustahil bagi BN untuk merampas semula kerusi yang 'hilang' kepada pakatan pembangkang kerana apa yang mereka perlu buat ialah kerja luar biasa.

Keputusan PRU-12 di Pulau Pinang menyaksikan BN cuma memenangi 11 daripada 40 kerusi DUN dan hanya menang dua daripada 13 kerusi Parlimen.

DAP mendominasi kesemua kerusi majoriti kaum Cina apabila memenangi kesemua 18 kerusi yang ditandingi oleh MCA dan Gerakan manakala PKR memenangi 10 kerusi DUN dan PAS memenangi satu kerusi sahaja.

Daripada 40 kerusi DUN di Pulau Pinang, Umno bertanding bagi 15 kerusi dan memenangi 11 daripadanya manakala Gerakan (12 kerusi), MCA (11 kerusi) dan MIC (2) dan kalah kesemuanya.

Mengikut atau secara teorinya, untuk membolehkan BN menawan semula Pulau Pinang, mereka haruslah merampas semula kerusi DUN majoriti pengundi Cina yang telah 'hilang' kepada pakatan pembangkang itu manakala MIC pula perlu menarik semula undi kaum India.

Bagaimanakah untuk MCA dan Gerakan mendapat semula undi kaum Cina? Itulah persoalan dan cabaran luar biasa besar bagi kedua-dua parti itu, bagi banyak pemerhati politik tanah air.

Antara kerja-kerja luar biasa yang perlu dilakukan itu ialah kerap turun padang untuk mendekati rakyat, bertanyakan apa kehendak rakyat, membuat transformasi politik termasuk memilih calon yang boleh menang atau 'winnable candidate'.

Pensyarah kanan Sains Politik Universiti Sains Malaysia (USM) Dr Sivamurugan Pandian berkata BN tidak lagi boleh menjadi parti yang retorik, mereka haruslah bekerja dan memahami hati rakyat dan tidak bertelagah sesama sendiri.

Katanya krisis dalaman parti dan sabotaj antara satu sama lain adalah antara faktor yang menyumbang kekalahan MCA dan Gerakan dan jika perbuatan itu diulangi, BN tidak akan menawan semula Pulau Pinang sehingga bila-bila pun.

Beliau berkata MCA dan Gerakan harus merayu kepada kaum Cina untuk menyokong kembali mereka dan memberi kepercayaan untuk mengubah landskap politik.

Bagi menawan semula kerajaan negeri, jika Umnno dapat mengekalkan 11 kerusi sedia ada, apa yang diperlukan oleh MCA dan Gerakan ialah masing-masing harus memenangi sekurang-kurangnya lima kerusi DUN daripada 11 dan 12 kerusi yang ditandingi.

MIC pula harus merampas semula sekurang-kurangnya satu daripada dua kerusi yang diperuntukan kepada parti itu dan atas kiraan itu, maka BN boleh membentuk kerajaan secara majoriti mudah iaitu memenangi 22 daripada 40 kerusi DUN.

Sebenarnya teori itu boleh menjadi kenyataan kerana terdapat beberapa buah kawasan DUN yang majoriti pengundi Cina tidak lagi memihak kepada pakatan pembangkang kerana wakil rakyatnya dikatakan sombong, angkuh, tidak bekerja dan hanya pandai berpidato sahaja.

Gerakan boleh dianggap sebagai telah berjaya menyelesaikan masalah dalamannya dan presidennya Tan Sri Dr Koh Tsu Koon membuat kenyataan tidak akan bertanding pada pilihan raya umum ke-13 ini.

Parti pimpinan Dr Teng Hock Nan di peringkat negeri itu kini mula bergerak aktif untuk mendekati rakyat pelbagai kaum dengan menjalankan aktiviti turun padang 'lawatan mesra' pada hampir setiap minggu.

MCA Pulau Pinang yang kini diketuai oleh Menteri Pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen perlulah lebih kerap turun padang dan merayu kaum Cina untuk kembali menyokong mereka.

Seorang pemimpin MCA di peringkat negeri yang hanya mahu dikenali sebagai Lee ketika ditemui berkata MCA sebelum ini tidak begitu bersungguh-sungguh kerana mereka hanya diberikan dua jawatan Anggota Exco Kerajaan Negeri walaupun pernah memenangi kesemua kerusi DUN.

Namun hakikatnya, mereka haruslah sedar bahawa mempunyai dua kerusi Exco itu jauh lebih baik berbanding dengan tiada langsung wakil rakyat daripada parti itu.

Pemimpin veteran MCA, yang juga Ketua Publisiti BN Selangor, Datuk Yap Pian Hon baru-baru ini berkata memandangkan MCA kini menyambut ulang tahun ke-63 perjuangannya dalam arena politik, parti itu perlu melakukan pembaharuan untuk memastikan ia terus relevan kepada masyarakat.

"MCA telah memainkan peranannya dalam pembinaan negara bersama parti komponen lain. Bagaimanapun, selepas pilihan raya umum 2008, arah aliran politik telah banyak berubah dan MCA perlu mengikuti perubahan yang berlaku ini," katanya.- BERNAMA

Tiada ulasan: