Khamis, 22 Mac 2012

Wanita Umno dipergunakan Shahrizat dan Najib: Bila tangan yang menggoncang buaian tercemar

Nawawi Mohamad, Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle

Wanita Umno dipergunakan Shahrizat dan Najib: Bila tangan yang menggoncang buaian tercemar


Sayap wanita parti pimpinan PM Najib Razak, atau dikenali sebagai Wanita Umno,tidak dapat lari dari pemimpin-pemimpin yang dicemari rasuah.Tapi hal yang sama berlaku kepada sayap utama nya atau pemuda. Sebagai satu ilustrasi,beberapa hari yang lepas,Najib sendiri di tuduh mendesak cubaan menjual sebuah firma lebuhraya yang akan mengakibatkan wang rakyat berjumlah RM977 juta terlepas ke tangan kroni.Dan Najib ialah Presiden Umno.

Pengkritik berkata rasuh yang berakar umbi terlalu kukuh hingga menjadi budaya parti,tanpa mengenal jantina atau usia.Kepada ahli Umno, tuduhan ini agak keterlaluan.Baik muda atau tua,lelaki atau perempuan- mereka di anggap perasuah ,yang bergelumang dengan rasuah kerana kelakuan buruk pemimpin2 elit mereka.

Sebagai contoh,skandal rasuah terbaru melibatkan Ketua Wanita,Shahrizat Jalil, bekas peguam terkenal sebelum mencebur diri dalam politik, semakin buruk. Berbekalkan maklumat kukuh dari pemberi maklumat dari kalangan Umno sendiri, pemimpin pembangkang dari PKR dan DAP bersedia melancarkan serangan dan pendedahan berkenaan kes kewangan NFC berjumlah RM250 juta, yang mana mengakibatkan suami Shahrizat di dakwa atas kesalahan jenayah pecah amanah.

Pertemuan untuk meredakan kemarahan terhadap keengganan Shahrizat letak jawatan sebagai ketua Wanita

Bagi meredakan keadaan, Najib dan Shahrizat bercadang menemui 7,000 perwakilan Wanita Jumaat ini dalam satu cubaan meredakan kemraharan dan rasa tak puas hati.Ketidakpuasan hati berleluasa terhadap cara keluarga Shahrizat menghabiskan jutaan ringgit dengan kondo mewah dan lain-lain perbelanjaan peribadi dari membelanjakan RM250 juta kepada tujuan sepatutnya- memajukan project ternakan lembu NFC.Projek tersebut diberikan kepada suami dan anak-anak Shahrizat sejak 2006.

“Kedua Shahrizat dan Perdana Menteri akan berucap kepada perwakilan.” Penolong Setiausahah Wanita.Rosni Sohar memberitahu pemberita minggu lepas.

Rosni, bagaimanapun menegaskan pertemuan tersebut bertujuan menjelaskan sebab Shahrizat ‘melepaskan’ jawatan nya dalam Kabinet pada 8 April dan bukan bertujuan untuk meredakan kemarahan ahli-ahlinya, bukan juga mesyuarat agung luarbiasa bagi melucutkan Shahrizat dari jawatan ketua Wanita.Menurut Rosni hali Wanita menyokong penuh Shahrizat.

Bagaimanapun, timbalan beliau sendiri, Kamilia Ibrahim, sejak beberapa mingu lepas menggesa beliau melepaskan semua jawatan nya dan selamatkan Umno dari terus dimalukan. Nampaknya ada deal baru dan pimpinan parti , sebagaimana yang dikatakan oleh ketua Wanita Jerlun sebagai.” Kita bertuah tidak kehilangan beliau.” Ketua Wanita Jerlun merujuk keputusan Shahrizat meletak jawatan sebagai menteri kabinet tetapi terus memegang jawatan dalam parti.

Mempermainkan dan mmebodoh bodohkan Wanita Umno

Ini bukan kali pertama sayap Wanita di perbodohkan oleh barisan kepimpinan utama yang tediri dari kaum lelaki untuk tujuan peribadi, mengumpan dan memaksa ahli dari sayap wanita beraksi dalam drama arahan mereka, tanpa mengira kebenaran dan apa kehendak sayap wanita itu sendiri.

Bagaimanapun, salah seorang ahli wanita veteran enggan tunduk kepada plot baru tersebut. Rafidah Aziz, mantan Menteri Perdagangan, berkata dengan sinis secara terus terang bahawa perletakan jawatan Shahrizat hanya satu helah kerana tempoh lantikan nya memang akan tamat pada 8 April. “Letak jawatan , letak jawtan apa.” Kata Rafidah.

Tapi Rafidah sendiri dituduh menjana pendapatan lumayan dengan memberikan ahli-ahli keluarganya permit untuk mengimport kenderaan bermotor. Ini lah sebab beliau digugurkan dari kabinet pada 2008, walaupun mempertahankan kerusi parlimen nya di Kuala Kangsar. Beliau kemudian tewas dalam perebutan jawatan ketua Wanita di tangan Shahrizat, yang mendapat sokongan dari Abdullah Badawai,Presiden dan PM ketika itu,

Dianggap sebagai ‘penyapu baru’ oleh para penyokongnya, Shahrizat berjaya ke Kabinet walaupun hilan kerusi parlimen Lembah Pantai yang sudah lama di pegangnya kepada pendatang baru dari PKR ,Nurul Izzah Anwar. Tapi sebelum ini lagi, Shahrizat telah dikaitkan dengan banyak dakwaan rasuah dan tuduhan mengambil habuan dalam apa saja urusan berkaitan kawasan Lembah Pantai.Mungkin juga, faktor ini menyumbang kepada kekelahan nya kepada Nurul Izzah yang berusia dalam lingkungan 20an.

Bila tangan yang menghayun buian itu telah tercemar

Sukar dipercayai wanita Umno terlalu mudah di pengaruhi dan tidak merasa marah bila Shahrizat juga ‘kotor’ seperti Rafidah. “Semua ketua wanita mempunyai kulit yang tebal,” adalah satu komen biasa antara ahli umno. Mereka terpaksa ikut giliran masing-masing dalam parti dan beri muka kepada Najib. Pilihanraya umum makin hampir dan mantan menteri kewangan Daim Zainuddin meramalkan ia bakal berlaku dalam bulan Jun.

Bukan hanya untuk menunjukkan kepada orang ramai yang mereka bersatu padu pada PRU 13 yang menaikkan semula wanita Umno.Wanita Umno sebenarnya berpeluang tinggi untuk memenangi hati dan mid apengundi jika mereka jadikan diri mereka pemangkin kesedaran dalam parti dan berdiri teguh menentang rasuah.Tambahan lagi tangan yang menghayun buaian itu boleh menggoncang dunia.

Yang menyedihkan,nampaknya Kamilia dn lain-lain pemimpin wanita telah di pujuk supaya memikirkan diri mereka sendiri berbanding kepentingan sayap wanita. Jika mereka enggan berlakun skrip Najib, mereka akan digugurkan dari senarai calun calun

yang berupaya menang dalam PRU 13.

Nampaknya Wanita Umno juga jadi mangsa kepada barah yang menyerang Umno. Mereka tiada barisan pemimpin pelapis yang berupaya memimpin atau berani menentang rasuah. Malahn tiada seorang pun yang tampil menegur Najib kerana masuk campur hal ehwal sayap Wanita. Ramai yang mahu memanggil mesuarat agung luar biasa bagi mengenepikan Shahrizat jika beliau enggan melepaskan jawatan ketua Wanita, tapi nampaknya mereka terpaksa menerima beliau sehingga pemilihan parti dan mesuarat agung yang akan diadakan tahun ini-selepas PRU selesai.

Ugutan secara senyap: Senarai calun yang berupaya menang vs hadiah perkahwinan

Satu lagi fakta penting yang perlu perhatian ialah Shahrizat mempunyai taktik ugutan nya sendiri terhadap Najib. Keluarga nya dituduh menggunakan NFC untuk membeli kondo mewah RM1.7 juta di Kazakhstan. Pelaburan sedemikian tidak dibenarkan dibawah perimeter yang diberikan oleh kerajaan kepada NFC, dan Najib telah ditanya berkenaan hal ini, kenapa beliau sebagai menteri kewangan tidak bertindak terhadap NFC. Ada khabar angin yang bertiup kencang mengatakan kondo RM1.7 juta ialah hadiah perkahwinan anak perempuan Najib yang berkahwin dengan seorang lelaki dari satu keluarga berpengaruh dalam politik di Kazakhstan.

Inilah keadaan sayap wanita umno semasa mereka bersedia untuk bertemu Jumaat ini bagi menyelesaikan isu Shahrizat. Ada sentimen yang kuat dari wanita akar umbi yang berharap Shahrizat akan di hukum di khalayak ramai dan dilucutkan jawatan ketua wanita.Tetapi mereka tidak akan dapat apa yang mereka hajati ini.Dalam pertemuaan Jumaat ini,walaupun ada rasa tidakpuashati yang berleluasa, mereka perlu berlakun yang semuanya dalam keadaan baik dan mereka berdiri teguh menyokong pemimpin mereka, yang tercemar dengan berbagai dakwaan rasuah.

Wanita bukan hanya di kecewakan oleh Najib, mereka juga telan di tipu oleh pemimpin dari kalangan mereka sendiri yang sambil mereka berhajat mengambil alih jawatan Shahrizat, mereka juga terlalu takut untuk menentang ugutan secara senyap dari senarai calun yang bakal menang Najib. PM dan presiden sudah tentu boleh memaksa mereka menerima penyelesaian politik yang sebenarnya menguntungkan kepentingan peribadi Najib berbanding wanita dari komuniti Melayu atau Umno sendiri secara keseluruhan.

Sebagai memetik kata-kata, ia masih dunia yang didominasi lelaki dalam Wanita Umno.Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: