Sabtu, 31 Mac 2012

Tiong Lai: 1CARE hanya nama

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai hari ini menjelaskan, skim 1CARE yang mahu diperkenalkan bukan semata-mata insuran kesihatan tetapi mempunyai pelbagai fungsi lain.

NONE"1CARE hanyalah nama. Dia boleh jadi pelbagai nama sama ada 'health care transformation' (tranformasi penjagaan kesihatan) pun boleh.

"Sekarang kita masih mengadakan siri bagi meningkatkan taraf kesihatan negara. Yang penting ialah, 1CARE bukan semata-mata insurans kesihatan sosial. Itu tidak benar.

"1CARE lebih daripada itu. Ia akan didatangkan dengan pelbagai pilihan," katanya.

Menurut Liow lagi, pelbagai pihak cuba menakutkan masyarakat dengan mengatakan skim itu sebuah skim yang akan membebankan hingga menimbulkan kekeliruan.

Jelas Liow, pihaknya akan menyediakan pelan bagi skim 1CARE dengan mengambil kira pandangan daripada masyarakat sebelum dilaksanakan.

"Kita harap masyarakat akan memberi pendapat dan pandangan mereka. Kita sangat telus dan terbuka. Sebab itu 'public engagement' ini diadakan," katanya selepas mengadakan program dialog dengan kumpulan doktor di Kuala Lumpur hari ini.

Liow pada 15 Mac lalu berkata, skim kesihatan 1CARE akan menyediakan pelan tindakan dalam masa dua tahun dan akan mengkajinya secara mendalam sebelum ia dilaksanakan.

Tiada ulasan: