Khamis, 22 Mac 2012

Takutlah, Najib Razak: Daim turut risau tentang PRU ke-13

K Suresh, Malaysia Chronicle


Bekas Menteri Kewangan Daim Zainuddin telah dilabel pengkritik kerana mendapatre putasi yang tidak patut dalam politik, sudah tentu untuk "mempengaruhi" sekurang-kurangnya bagaimana keputusan Pilihan Raya ke-13 Am perlu dibaca.

Pertaruhan adalah besar untuk dirinya dan juga bekas rakan baiknya mantan Perdana Menteri, Mahathir Mohamad.Kedua-duanya sangat bimbang kerana telah cuba menawarkan begitu banyak petunjuk kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tentang apa yang perlu dilakukan, serta cuba mempengaruhi pengundi tentang bagaimana untuk mengundi!

Ada sebabnya Daim dikenali sebagai pelaku yang licik. Bagaimanapun, dia tersalah tafsir terhadap pengundi jika dia berfikir mereka masih lurus bendul seperti sebelumnya.

Bukan hanya Cina, Melayu juga mahukan perubahan

Teori ‘mempengaruhi’ dipersetujui oleh penyokong-penyokongnya bahawa dia telah meramalkan keputusan,PRU pada tahun 2008 di dalam sebuah akhbar bahasa Cina yang kurang diketahui umum. Namun, tidak ramai yang ingat akan ramalan oleh lelaki misteri ini yang berasal dari sebuah kampung Buddha di seberang sempadan di Thailand.

Zon selesa Daim nampaknya terletak dalam Umno hampir melepaskan apa telah hilang, berpaut apa yang boleh disimpan, merebut pada apa yang ada dan melalui ini, masih boleh bertahan di atas. Kemenangan yang diperolehi Pakatan Rakyat (PR), tidak diambil kira.

Daim mengakui kehilangan sokongan orang Cina kepada Umno tetapi, pada masa yang sama, tidak menyebut bahawa pekerja dalam sektor awam persekutuan seramai 1.4 juta juga tidak memberi sokongan kepada parti pemerintah pada tahun 2008.

Ini seperti berangan-angan dan hidup atas harapan dengan seberapa yang boleh dan pada masa yang sama mengekalkan kepercayaan terhadap dirinya sebagai seorang yang boleh melihat kejayaan. Terdapat begitu banyak percanggahan di sini menjadikan ia amat sukar dipercayai bahawa sesiapa boleh mengambil katanya dengan serius. Tak semua kita beruntung.

Berdiam diri perihal MIC

Masa ini, terdapat "ramalan" lebih khusus dari Daim. Dia hampir tidak mengesahkan status quo di Semenanjung Malaysia, malah ragu akan keadaan di Sabah dan Sarawak bagi Barisan Nasional yang memerintah (BN), dan dengan naifnya bimbang sama ada MCA dan Gerakan akan bertahan pada masa ini jika "pengundi mengundi berdasarkan kaum ". Titik terakhir merujuk kepada fakta bahawa Umno sedang berusaha untuk melakukan apa yang PKR dan Pas lakukan pada pilihanraya tahun 2008, iaitu dibertanding di semua kerusi majoriti Melayu selaras dengan daya tarikan yang baru ditemui dengan strategi calon boleh menang.

Agak menarik jika difikir Daim tidak menyebut tentang MIC langsung. Parti itu mungkin akan diserahkan, jika ada pun, hanya sebilangan kecil kerusi yang ia menangi pada kali terakhir. Pemikir radikal dalam Umno adalah MIC tidak perlu bertanding pada pilihan raya kali ini dan berpuas hati dengan jawatan Senat dan pelantikan dalam badan-badan kerajaan, GLC dan kedudukan duta.

Penang dan Kelantan

Daim menjangkakan PR untuk kekal di Pulau Pinang dan Kelantan. Malah, seseorang tidak perlu mendapat wahyu untuk membuat satu kenyataan seperti itu.

Orang Cina di Pulau Pinang, sebagai contoh, tidak gembira dengan Parti Tindakan Demokratik (DAP), tetapi mereka memahami bahawa orang baru perlu banyak masa untuk menyesuaikan diri untuk bertindak bersama-sama. Pentadbiran satu jangka masa seperti Pentadbiran Obama di Amerika Syarikat, jarang dapat memenuhi harapan yang tinggi di kalangan pengundi. Selain itu, rakyat di Pulau Pinang tidak nampak pilihan lain dan rasa tidak suka untuk berfikir jika BN kembali memerintah.

Di Kelantan, tiada siapa yang mati kebuluran walaupun negeri itu tidak berada di bawah pemerintahan BN selama lebih dua dekad. Benar, bahawa Kelantan adalah negeri ke-3 termiskin di Malaysia - yang termiskin iaitu Sabah dan Sarawak 2 termiskin - tetapi itulah warisan dari pemerintahan Umno. Untuk menambah kepada keperitan itu, UMNO telah enggan memberi royalti negeri dari rizab minyak dan gas, dan sekarang ia sudah terlambat. Namun, Umno tetap menjanjikan matahari dan bulan dan semua bintang bagi pengundi di sana.

Sabah dan Sarawak

Di Sabah dan Sarawak, BN tidak akan dapat mengulangi prestasi tahun 2008 apabila kedua-dua negeri itu tanpa disedari telah menyelamatkan parti pemerintah di Putrajaya.

Pemerhati tempatan, yang kurang terkenal seperti Daim, meramal hanya 19 kerusi parlimen di Sabah dan Sarawak akan menentukan siapa yang akan merebut tampuk kuasa di Putrajaya. Daripada 19 kerusi ini, khabarnya 10 sudah berada di dalam kantung PR melalui DAP.

Selangor dan Kedah

Daim sebenarnya telah jauh tersasar apabila dia melihat keadaan 50: 50 di Selangor dan Kedah. Kedua-dua negeri tidak perlu mantera yang diulang-ulang Umno mengenai politik pembangunan, ramai yang menyifatkannya sebagai eufemisme untuk politik merompak Perbendaharaan Awam. Mereka juga tidak memerlukan politik naungan serta politik rasuah. Tidak perlu kepada penekanan dalam mengulangi mantera pada bangsa, agama, negara, tiga lembu suci UMNO, akan menyelamatkan parti di kedua-dua negeri. Nasib telah ditentukan untuk masa hadapan.

Jika kita menyimpang sedikit, dapat dijelaskan kenapa Selangor seperti negara jiran Thailand boleh mengisytiharkan gaji minimum RM 1,500 sebulan, tetapi masih di bawah paras gaji RM 2,000 sebulan. Umno tidak boleh melakukan apa yang Thailand telah lakukan dan masih leka daripada memahami dan masih bermain diantara RM 700 sebulan dan dibawah RM 1, 000 sebulan

Enggan untuk berkongsi hasil negara dan Perak

Sebaliknya, ia cuba mengalihkan perhatian dari perjanjian gaji minimum Pembangkang melalui politik menganggu dan mencari pasal. Dengan enggan menyokong idea bahawa hasil mesti dikongsi, Umno mahu penduduk berusaha untuk menjadi terhutang budi kepada sindrom kebergantungan untuk faedah politik tetapi tidak lagi begitu.

Daim cuba berangan-angan lagi apabila dia berpegang kepada kemungkinan Umno boleh mengekalkan diri di Perak yang diambilnya dari pembangkang,hasil daripada bersekongkol dengan Sultan, polis dan Badan Kehakiman, tanpa menghiraukan kemahuan majoriti. Para pengundi di Perak benar-benar menunggu peluang untuk menghukum Umno pada pemilihan yang akan datang dan kali ini tidak perlu akan tempoh yang tertentu..

Jika ramai orang ingat, Daim itu celik, pakatan pembangkang sendiri terkejut dan tidak percaya selama lebih seminggu mereka menang dengan skala begitu besar pada PRU ke-12. Ini Kali ini, kemenangna seluruhnya adalah lebih daripada mungkin, dengan Selangor dan Pulau Pinang telah membuktikan bahawa mereka boleh mentadbir dan memerintah jauh lebih baik daripada BN yang pernah dilakukan dalam 55 tahun -Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: