Isnin, 30 Jun 2008

BN akan terus berusaha hancurkan Pakatan Rakyat - Dr Mariah
Basiron Abdul Wahab


TEMERLOH (Hrkh) - Ahli jawatankuasa PAS Pusat, Dr Mariah Mahmud berkata, pelbagai usaha sedang dibuat Barisan Nasional (BN) untuk menghancurkan Kerajaan Pakatan Rakyat di lima negeri.

Katanya, antara usaha itu termasuklah mereka cerita-cerita karut kononnya wujud rundingan sulit di antara PAS dengan Umno dan kononnya tokoh tertentu didalama PAS terlibat.

Juga dikatakan kononnya ada pemimpin PAS telah bertemu pemimpin Umno di luar negara dan sebagainya.

Apa yang mereka buat itu, adalah usaha untuk menimbulkan kekecohan di dalam Pakatan Rakyat serta menimbulkan kemarahan ahli PAS terhadap pemimpin tertentu.

Dr Mariah yang juga Ahli Parlimen Kota Raja Selangor menegaskan, cerita-cerita berkenaan ditulis dan disebarkan melalui akhbar dan internet. Beliau yakin ia pasti dilakukan oleh unit gerak saraf lawan.

Beliau menegaskan cerita yang tersebar itu adalah fitnah kerana tidak wujud sebarang rundingan di antara pemimpin PAS dan Umno sebagaimana didakwa.

Bagaimanapun katanya, hubungan biasa seperti bertegur sapa, minum semeja sememangnya ada dan ia bukanlah sesuatu yang luar biasa.

Katanya, sebarang keputusan mengenai perkara dasar seperti keluar Pakatan Rakyat umpamanya perlu mengikut prosedur tertentu dan ia perlu diputuskan oleh Majlis Syura Ulama sebagai kuasa penentu.

"Saya meihat dan membaca pelbagai tulisan di internet dan sesetengahnya saya yakin ia bukan ditulis oleh ahli PAS, tetapi ditulis oleh pihak lawan dengan matlamat untuk menghancurkan PAS dan Pakatan Rakyat," katanya.

Menurut Dr Mariah, PAS tidak pernah menjual prinsipnya dalam hubungannya dengan rakan-rakan di dalam Pakatan Rakyat.

Katanya, PAS juga bebas bersuara untuk mempertahankan prinsip perjuanganya sebagaimana dilihat dalam isu Konsert dangdut yang tidak dipersetujui apabila Dewan Pemuda PAS menghantar memorandum kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim supaya mengkaji semula konsert tersebut yang dijadualkan akan diadakan sebelum perlawanan bola sepak Selangor melawan Singapura. - mns_

Tiada ulasan: