Selasa, 28 Mac 2017

Tular penerima BR1M diminta ikrar undi BN

OLEH NAZLI IBRAHIM

SIDANG-DUN-SELANGOR 2017 (1)


SHAH ALAM: Kerajaan Negeri mengamalkan prinsip semua rakyat berhak menikmati hasil kekayaan negeri melalui pelbagai program untuk rakyat di bawah Skim Inisiatif Peduli Rakyat (IPR) tanpa mengambil kira idealogi politik masing-masing.

Ahli Dewan Negeri (ADN) Seri Andalas, Dr Xavier Jeyakumar, berkata sebaliknya Kerajaan Persekutuan pula memaksa penerima Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) berikrar akan memberi undi kepada Barisan Nasional (BN) seperti dalam satu video yang tular kebelakangan ini.

“Ketika rakyat tertekan, hidup susah, BN menekan mereka dengan memaksa untuk mengundi mereka. Ini tidak sepatutnya berlaku tetapi sebaliknya di Selangor semua rakyat berhak mendapat manfaat program disediakan Kerajaan Negeri tanpa mengambil peduli siapa yang mereka akan undi,” kata Xavier.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan usul menyembah ucapan terima kasih di atas titah ucapan DYMM Sultan Selangor di Dewan Negeri Selangor (DNS) di sini, hari ini.

Ketika menyentuh isu fitnah pemimpin BN kononnya terdapat penyelewengan pembayaran Skim Mesra Usia Emas (SMUE), Xavier menyifatkan tindakan itu diambil bagi memperolehi publisiti murahan.

Katanya, selain itu pemimpin BN juga semakin tiada modal untuk menyerang Kerajaan Pakatan Selangor.

“Mereka sebenarnya tidak ada fakta tetapi membuat serangan untuk meningkatkan populariti mereka,” katanya.=EZY=

Tiada ulasan: