Sabtu, 25 Mac 2017

Kes Jong-nam: Polis ikut protokol antarabangsa tangkap suspek

ANTARAPOS.COM
Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Polis tidak akan melanggar peraturan dan protokol antarabangsa dalam mendapatkan suspek pembunuhan Kim Jong-nam yang masih berada di Kedutaan Korea Utara, di ibu negara.
 
Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, polis masih menunggu maklum balas dan kerjasama daripada pihak kedutaan negara itu.   
 
"Kita percaya mereka masih di sana, kita masih tunggu. Kita dah minta pihak kedutaan Korea Utara untuk bekerjasama dengan menyerahkan mereka (suspek) untuk bantu siasatan kita. 
 
"Setakat hari ini kita tiada dapat apa-apa, tapi kita akan tunggu, kita masih ada masa," katanya  pada sidang media selepas menghadiri program sambutan Hari Polis ke-210, di Pulapol hari ini.
 
Dalam pada itu, Khalid memberi jaminan bahawa tiada lagi ejen saraf VX, senjata kimia yang digunakan dalam pembunuhan abang tiri kepada pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un itu, di negara ini.
 
"Kita tidak rasa begitu. Kita akan tahu jika ada," kata beliau ketika ditanya mengenai jaminan tersebut.  
 
Khalid juga enggan mengulas mengenai perkembangan bersabit beberapa individu termasuk orang penting yang dipercayai turut terlibat dalam pembunuhan Jong-nam bulan lalu.
 
"Saya tidak mahu mengumumkannya, iya sudah tentu kita ke depan dalam penyiasatan, tapi saya tak mahu umumkannya. Sudah tentu ada perkembangannya, tapi saya tak mahu kongsikannya dengan anda," kata beliau lagi.  


Tiada ulasan: