Rabu, 1 Mac 2017

SEPARUH DARIPADA AS$27 BILION, NILAINYA BERAPA?

shahbudindotcom


Semalam gegak-gempita golongan penyokong dan pengampu Najib Razak dengan berita syarikat minyak Arab Saudi, Aramco membeli 50 peratus pegangan saham dalam projek Rapid Petronas di Pengerang, Johor.

Kata mereka, ia merupakan satu lagi tanda hubungan baik dan saling percaya-mempercayai antara Raja Salman dengan Najib.

Pada awal tahun sebelum ini, tersebar berita bahawa Aramco berhasrat untuk menangguhkan rancangannya untuk menjalin kerjasama dengan Petronas dalam Projek Penapisan dan Pembangunan Petrokimia Bersepadu (Rapid) di Pengerang itu.



Alasanya ialah pelaburan dalam projek tersebut dianggap tidak akan menjana pulangan yang mencukupi untuk Aramco.

Menteri Kewangan Kedua, Johari Abdul Ghani pada 31 Januari 2017 mengesahkan penarikan diri Aramco dalam projek bernilai AS$27 bilion itu, tetapi mengatakan ia tidak memberi kesan apa-apa kerana Petronas memang membiayainya sendiri sejak awal lagi.

Aliran tunai untuk dana projek itu sehingga siap sentiasa berdasarkan hanya kepada kemampuan Petronas sendiri, tambah beliau lagi.

Alih-alih sempena lawatan Raja Salman ini, Aramco tiba-tiba bukan saja menandatangani perjanjian pembelian saham sebanyak 50 peratus projek Rapid bernilai AS$7 bilion atau kira-kira RM31 bilion, bahkan  mengatakan tidak pernah ada rancangan untuk menarik diri.

Apa yang pelik dalam hal ini?

Johari mengatakan projek Rapid bernilai AS$27 bilion, tetapi Aramco membeli 50 peratus daripadanya dengan hanya AS$7 bilion.

50 peratus  atau separuh daripada nilai AS$27 bilion, berapa angkanya?

Sekiranya ada Profesor Matematik, tolonglah jelaskannya?



Jika dalam kes pembelian 37 peratus saham Eagle High Plantation di Indonesia oleh Felda yang bernilai AS$505.4 juta, nilai yang sanggup dibeli oleh agensi peneroka itu dilaporkan sehingga 173 peratus lebih lebih tinggi berbanding harga pasaran, kenapa pula dalam menjual saham Rapid di Pengerang, ia seolah-olah dengan harga lelong?

Adakah ini cara kerajaan Malaysia berniaga, beli mesti mahal dan jual mesti murah?

Adakah kerana harga murah itu yang menjadi sebab utama Aramco tidak jadi menarik diri dan seterusnya setuju mengusai 50 peratus saham Rapid?

Tiada ulasan: