Oleh Athirah Huda Zalhe
Ikut negara maju lain, utamakan bahasa kebangsaan masing-masing
BANGI – Adakah kerajaan kini hendak mengulangi kesilapan sehingga sanggup masuk ke lubang biawak kali kedua?
Demikian
soal Penasihat Persatuan Linguistik Malaysia, Prof Datuk Dr Awang
Sariyan yang mengkritik cadangan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir
Mohamad melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik
dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).
Beliau
menegaskan, PPSMI telah disahkan sebagai program yang salah daripada
segi dasar, matlamat serta pelaksanaannya, dan kegagalan itu turut
diakui Kementerian Pendidikan (KPM) sehingga dimansuhkan pada tahun
2012.
“PPSMI
bukan program pemulihan atau peningkatan penguasaan bahasa Inggeris
kerana terbukti dalam kajian-kajian empiris bahawa penguasaan bahasa
Inggeris tidak meningkat, malah pencapaian pelajar dalam Sains dan
Matematik turut merudum.
“Ungkapan
Allahyarham Tan Sri Ainuddin Wahid, mantan Naib Canselor UTM dalam hal
ini sangat tepat, iaitu ‘Lain yang sakit, lain yang dibebat’,” katanya
kepada Ismaweb.net, hari ini.
Kelmarin,
Dr Mahathir yang juga pemangku Menteri Pendidikan mengumumkan bahawa
bahasa Inggeris akan digunakan semula untuk pengajaran dan pembelajaran
Sains dan Matematik di sekolah bagi menggalakkan penggunaan bahasa
antarabangsa itu.
“Kita mahu
menggalakkan penggunaan bahasa Inggeris, penguasaan bahasa Inggeris
dalam sistem pendidikan kita, ini sangat penting. Kita perlu beri masa
untuk pembelajaran bahasa Inggeris, khususnya dalam pembelajaran Sains
dan Matematik.
“Geografi
dan Sejarah boleh datang (dipelajari) dalam mana-mana bahasa, tetapi
bahasa digunakan dalam bidang Matematik dan Sains bukan bahasa ibunda
kita, ia datang dari luar negara dan kebanyakannya yang datang kepada
kita (Malaysia) dalam bahasa Inggeris.
“Jadi, kita akan guna bahasa Inggeris dalam pengajaran Sains dan Matematik,” katanya.
Mengulas
perkara itu, Dr Awang berkata, penguasaan bahasa Inggeris sepatutnya
ditingkatkan melalui mata pelajaran itu sendiri, menerusi latihan
perguruan, penyediaan bahan pengajaran dan pembelajaran serta penyusunan
sukatan pelajaran yang berkesan.
Beliau
turut menyarankan kerajaan mencontohi sikap dan kebijaksanaan negara
lain yang melaksanakan pendidikan dalam bahasa kebangsaan masing-masing
namun masih maju, seperti Jerman, China, Belanda, Perancis, Jepun dan
Korea.
Beliau
menegaskan, semua negara berkenaan tidak meminggirkan bahasa Inggeris,
bahkan menekannya tetapi tidak sampai mengutamakan bahasa asing daripada
bahasa sendiri.
“Belanda
pula mula mengajarkan bahasa Inggeris pada peringkat sekolah menengah
tetapi tidak menghadapi masalah kerana keberkesanan pengajaran bahasa
Inggeris yang diamalkan.
“UNESCO
dalam piagamnya menegaskan keberkesanan pendidikan yang menggunakan
bahasa sendiri. Jauh lebih awal al-Quran telah memberikan isyarat yang
jelas seperti dalam surah al-Rum, ayat 22 (mengenai kepelbagaian bahasa
untuk pelbagai bangsa) dan surah Ibrahim, ayat 4 (perihal Allah
menurunkan Rasul dalam bahasa yang difahami oleh kaumnya),” katanya.
PPSMI
pernah dilaksanakan dan terbukti gagal. Tun Dr Mahathir memperkenalkan
dasar itu pada 2003, dan dilaksanakan secara penuh di seluruh negara
pada 2008.
Bagaimanapun,
ia dimansuhkan secara berperingkat pada 2012 setelah mendapat kecaman
beberapa pihak termasuk parti politik, ibu bapa, dan cendekiawan.
Berdasarkan
kajian antarabangsa, Trends in International Mathematics and Science
Study (TIMSS), pencapaian pelajar sekolah di Malaysia dalam bidang sains
dan matematik merosot dengan mendadak apabila sistem berkenaan
dilaksanakan.
Malah,
Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa
Bersatu (UNESCO) pernah menyarankan agar subjek Sains dan Matematik
diajar dalam bahasa Melayu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.