Datuk Dr Ir Ts Badhrulhisham Abd Aziz
Orang Jepun masih kuasai Sains, teknologi, bangga bahasa ibunda
KEBELAKANGAN ini isu
Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris
(PPSMI) hangat diperbahaskan, bila Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan
hasrat beliau untuk mengembalikannya semula dalam silibus persekolahan.
PPSMI telah digantikan dengan program
dwibahasa (DLP) pada tahun 2012 yang memberi pilihan kepada pihak
sekolah untuk melaksanakan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa
Inggeris dengan meletakkan syarat-syarat tertentu.
Pada pandangan saya, kita sepatutnya
tidak perlu kembali kepada PPSMI yang terbukti telah menemui kegagalan,
disebabkan banyak faktor antaranya faktor perlaksanaan, persediaan dan
sebagainya.
Saya adalah kumpulan pertama pelajar
darjah 1 sekolah kerajaan, yang memulakan sistem pembelajaran dan
pengajaran dalam bahasa Melayu sepenuhnya.
Belajar Sains dan Matematik dalam bahasa
Melayu sehingga ke Tingkatan 6 tidak langsung menjejaskan pemahaman dan
pengetahuan saya dalam bidang ini.
Kemudian saya melanjutkan pelajaran ke
Amerika Syarikat dan Unite Kingdom (UK) dalam bidang Kejuruteraan Kimia
dan berjaya mengharunginya tanpa masalah.
Ramai dari kawan-kawan saya dari
berbilang-bangsa yang sama-sama dengan saya dalam sistem pembelajaran
dan pengajaran dalam bahasa Melayu sepenuhnya, berjaya dalam pelajaran
tinggi mereka.
Setelah saya melanjutkan pelajaran
peringkat PhD ke Kyoto University, Jepun, saya dapat memahami dengan
lebih dekat lagi mengapa tanpa belajar Sains dan Matematik dalam bahasa
Inggeris, orang Jepun masih boleh menguasai Sains dan Teknologi.
Mereka amat bangga dengan bahasa mereka
dan berjaya mengekalkan ilmu pengetahuan dalam bahasa Jepun dan
menjadikan pesaing mereka sukar untuk bersaing disebabkan semuanya dalam
bahasa Jepun.
Tetapi, mereka belajar bahasa Inggeris
dan bahasa-bahasa lain untuk memastikan mereka boleh membaca dan
memahami bahasa-bahasa itu untuk tujuan ilmu.
Bukan itu sahaja, mereka menterjemahkan
hasil-hasil karya bahasa lain ke bahasa Jepun dengan begitu pantas dan
intensif agar rakyat mereka tidak ketinggalan dalam ilmu pengetahuan.
Saya mencadangkan kita mengekalkan pembelajaran dan pengajaran dalam bahasa Melayu hingga ke peringkat menengah.
Dalam masa yang sama, kita perlu
perkenalkan satu program intensif untuk memperkukuhkan bahasa Inggeris
di sekolah-sekolah agar penguasaan bahasa Inggeris terutama sekali dalam
pembacaan dan penulisan dapat dicapai dengan baik.
Bahasa jiwa bangsa adalah satu ungkapan
yang amat tepat. Identiti bangsa dan negara mesti dikekal dan
dipertahankan. Malaysia mampu menjadi negara maju tanpa mengorbankan
identiti kita dan tanpa mengagung-agungkan budaya orang lain.
*Datuk Dr Ir Ts Badhrulhisham Abd Aziz- Presiden BERJASA
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.