Kekadang kalau kita hendak berbicara, kena pandang kiri dan kanan, atas dan bawah. Walaupun disajikan dengan fakta, apakah ia selari dengan keadaan sebenar atau situasi realiti?
Apabila kita tengok Datuk Seri Najib Razak menyajikan ekonomi meleset terutama pada waktu Tan Sri Muhyiddin Yassin, apakah dia tidak menyedari bahawa Malaysia sahaja ke yang mengalami ekonomi yang sangat teruk?
Dunia dan ASEAN tidak mengalami ke? Apakah pandemik Covid-19 hanya melanda negara ini sahaja?
Kekadang nampak macam pandai tetapi tidak bijak! Apa cerita 1MDB ?
Kerana 1MDB, rosak reputasi dan imej negara. Semua ini gara-gara Pak Najib and the geng. Punca ekonomi teruk ialah bermula dari 1MDB.
Kerana 1MDB, pelabur hilang kepercayaan. Najib tahu ke tidak ni? Yang dia tahu hanyalah troll posting orang lain. Sekarang, punca sebenar ekonomi merudum secara teknikal ialah bermula dari Bapa Ekonomi Meleset.
Siapa lagi kalau tidak lain, Bossku kita…jom pakat makan super ring ramai-ramai nak tengok Najib ditroll pula.
Saya cuma nak beritahu bahawa Abah bukan sahaja mengubah isu kesihatan Covid-19 untuk menjadi peluang membuktikan kemampuannya sebagai Perdana Menteri malah berusaha memulihkan ekonomi negara dan menstrukturkan semula kitaran ekonomi.
Tindakan pertama yang dilakukan dalam menghadapi cabaran itu ialah melantik pakar-pakar ekonomi untuk mengetuai Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) yang berperanan merangka dasar fiskal jangka pendek dan panjang bagi menangani krisis kemelesetan ekonomi.
Kemuncak krisis ekonomi negara adalah ketika kerajaan memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 18 Mac 2020 yang telah mengganggu keseluruhan kitaran ekonomi domestik berikutan penutupan aktiviti perkilangan, perniagaan dan pekerjaaan.
PKP yang dilaksanakan demi membendung penularan jangkitan Covid-19 bukan sahaja telah menjejaskan permintaan dalam pasaran barang serta penawaran dalam pasaran faktor yang ditunjangi oleh pekerja malah memberi kesan negatif kepada pendapatan negara, perniagaan syarikat dan perbelanjaan rakyat.
Secara realiti, pelaksanaan PKP merupakan ancaman ekonomi paling besar dihadapi oleh pentadbiran kerajaan. Ia merupakan cabaran ekonomi paling berat yang tidak pernah dihadapi oleh semua Perdana Menteri Malaysia sebelum ini.
Krisis ekonomi yang disebabkan oleh Covid-19 adalah jauh lebih besar daripada krisis kewangan 1998 dan kemelesetan ekonomi di era 1980-an.
Bagaimanapun pelancaran Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin) bernilai RM250 bilion yang diumumkan dalam tempoh 10 hari sebaik sahaja PKP berkuat kuasa telah membuktikan komitmen dan keprihatinan kerajaan di bawah pimpinan perdana menteri untuk memulihkan ekonomi negara.
Ia telah disifatkan sebagai satu tindakan yang pantas dan tepat pada masanya untuk mengimbangi usaha membendung penularan pandemik Covid-19 dan proses pemulihan ekonomi, dengan jumlah yang jauh lebih besar daripada peruntukan kerajaan untuk pelan pemulihan ekonomi pada 2009 iaitu sebanyak RM67 bilion.
Pentadbiran kerajaan Malaysia dengan pimpinan Muhyiddin telah berupaya untuk tidak bergantung kepada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) ketika banyak negara (sekurang-kurangnya 80 negara) telah memohon bantuan daripada tabung berkenaan untuk memulihkan ekonomi negara mereka. Pak Najib taknak beritahu point ini pun.
Ramai menyedari kesukaran usaha pemulihan ekonomi yang melibatkan perdagangan antarabangsa memandangkan ekonomi dunia juga telah dilumpuhkan oleh Covid-19, namun Abah menumpukan aspek pembangunan ekonomi domestik untuk memperlahan dan mengurangkan penyusutan mendadak dalam perbelanjaan dan pelaburan swasta.
Selepas pakej ekonomi Prihatin, Muhyiddin mengumumkan pula Pakej Prihatin Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) (Tambahan) bernilai RM10 bilion yang bertujuan memastikan sektor perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dapat meneruskan operasi mereka dalam keadaan mencabar serta mengurangkan risiko pemberhentian pekerja secara besar-besaran.
Kemudahan seperti subsidi upah, bantuan kepada PKS dan kredit mikro telah membantu syarikat-syarikat untuk kekal bertahan dalam industri walaupun tidak dapat beroperasi sepenuhnya.
Ia bukan sahaja usaha untuk melindungi rakyat melalui pengurangan beban serta menjamin pekerjaan malah sebagai sokongan kepada perniagaan dengan meningkatkan aliran tunai, walaupun ia tidak dapat menggantikan nilai aliran tunai sebenar namun masih memberi ruang kepada rakyat untuk berbelanja.
Walaupun Covid-19 telah merosakkan ekonomi dunia tetapi tindakan pantas dan betul oleh kerajaan di bawah pimpinan Muhyiddin berjaya mengelakkan kesan ekonomi yang lebih buruk.
Kelonggaran sekatan pergerakan menerusi Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan pembukaan aktiviti ekonomi secara berperingkat telah memberi ruang dan peluang untuk aktiviti ekonomi bergerak semula dan melakukan penyesuaian di era pasca-Covid-19.
Peningkatan indeks petunjuk pasaran Bursa Malaysia setakat ini merupakan satu isyarat keyakinan pelabur untuk kembali menyumbang kepada ekonomi dan mempercepat proses pemulihan.
Ini baru mukadimmah Bossku. Jangan nak nampak salah orang sahaja, salah sendiri pun kita tengok-tengokkan jua. - AGENDA DAILY
(*) TokLi
AMPT Bersatu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.